Elektronisch betalen vooral in opmars bij bakkers en parkings

Illustratiebeeld.
Henk Deleu Illustratiebeeld.
Het is vandaag/vrijdag precies een jaar geleden dat het voor kleinhandelaars verboden is om extra kosten aan te rekenen voor betalingen met een bankkaart. De bedoeling was om elektronisch betalen ook voor kleine bedragen aan te moedigen, maar dat blijkt niet overal even goed te werken. Betalen met een bankkaart bij de bakker of in parkings is stevig in opmars, terwijl krantenwinkels of broodjeszaken eerder afwachtend reageren. Dat zegt CCV, één van de aanbieders van betaalterminals.

Globaal is het gebruik van de bankkaart voor het betalen van kleine bedragen wel stevig gegroeid. Voor bedragen tot 10 euro ziet CCV op een jaar tijd een verdriedubbeling. Concurrent Worldline noteerde in de eerste jaarhelft een groei met 18 procent voor bedragen tot 5 euro en met 13 procent voor bedragen tot 10 euro. Elektronische betalingen in de kleinhandel groeiden zelfs met 30 procent.

Maar niet elke sector springt even enthousiast mee op de kar. CCV geeft toe dat sectoren waar de marges heel laag zijn zoals broodjeszaken of krantenwinkels meer terughoudendheid vertonen. Ook zelfstandigenorganisatie NSZ merkt dit op. "We krijgen deze handelaars met kleine marges zoals krantenwinkels en broodjeszaken niet overtuigd om te investeren in het elektronisch betalen. Dat is jammer maar begrijpelijk; de kosten voor digitale betaling zijn voor de handelaar nog steeds te groot", meent de organisatie. Ze verwijst naar een studie van het Planbureau waaruit blijkt dat de kostprijs voor de handelaars tussen de 93 à 160 euro per maand bedraagt, naargelang het profiel. Sommige handelaars staan dan ook enkel betalingen toe vanaf een bepaald bedrag, of zetten de betaalterminal uit het zicht.

“Alle handelaars mee op de digitale kar krijgen”

NSZ pleit ervoor om de kosten van elektronisch betalen in zijn totaliteit goedkoper te maken voor de handelaar, dus niet alleen de aankoop van een terminal fiscaal stimuleren, maar ook ook huur en de abonnements- en transactiekosten. "Alleen zo kunnen we alle handelaars mee op de digitale kar krijgen".
Dat elektronisch betalen bij de bakker wel vlot ingang vindt, verklaart CCV doordat met de federatie van de sector een samenwerkingsakkoord werd afgesloten. "Hierdoor betalen bakkers geen transactiekosten onder 5 euro en een ander tarief boven 5 euro". In parkings kan men de betaalkaart soms al gebruiken bij het binnenrijden, om wachtrijen aan de ticketmachine te vermijden.




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • ingrid grieten

    Met de electronische betalingen besparen de banken gigantisch veel geld zoals personeel, gebouwen etc, etc. Dus als handelaren moeten investeren in deze apparatuur is dit enkel extra winst voor de bank.

  • Freddy Madou

    Alles met bankkaart betalen gedaan met zwarte kassa.

  • Gino Denil

    Cash kan niet uitvallen. Een betaalterminal wel. En een betaalkaart kan stuk gaan of gestolen worden. En als alles elektronisch betaald wordt dan zal die dienstverlening steeds duurder aangerekend worden aan de burger. En de overheid zal er wel een BTW op verzinnen. Zoals bij de rekeningen van notarissen en advocaten.

  • Yvan Lissens

    Desire Suykerbuyk: Waarom zou de klant de transactie moeten betalen? Met de bankkaart betaal je altijd gepast, de winkelier heeft dus geen wisselgeld nodig, Als er geen geld in de kassa zit, kan het niet worden gestolen en op het einde van de dag hoef je niet naar de bank met een grote hoop geld. Een win-win situatie voor beiden dus. Als de winkelier de kosten fiscaal kan inbrengen, is dat een pluspunt.

  • Stefanie van Dijk

    Desire Suykerbuyk, klant de transactiekosten laten betalen is nu net wat sinds een jaar verboden is. Ik vraag me ook af of het echt de klant is die naar alles plastic wil, we worden er op allerlei manieren naartoe gedwongen, maar velen hebben niet in de gaten dat alles, maar dan ook echt alles wat ze doen op deze manier te controleren is en de volgende stap is reclame, verzekeringen en belasting naar je uitgiftepatroon ...