Exclusief voor abonnees

Einde verhaal voor cash for car: voor wie heeft dat gevolgen en wat is het alternatief? Alle vragen beantwoord

In totaal stapten zo'n 600 werknemers in het systeem van cash for car.
Shutterstock In totaal stapten zo'n 600 werknemers in het systeem van cash for car.
Het is eind dit jaar einde verhaal voor ‘cash for car’. Het Grondwettelijk Hof heeft de regeling die het gebruik van bedrijfswagens moest ontraden, vernietigd. Met zo’n 600 gebruikers werd het systeem nooit een succes. Het mobiliteitsbudget is het alternatief. Hierbij alle vragen beantwoord.

Je hebt 9% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels op HLN.be en in de app
  • Lees 4 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



37 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • raf peeters

    @Ghijs Elvan ,weet maar al te goed ,maar buiten dat zijn er nog x varianten al naar-gelang gebruik van de wagens.Hoe het ook zij ,het is een constructie die moet afge-schaft en als je veel verdient zal je ook het mist voelen als je moet bijdragen aan RSZ ,maar zoals altijd ,die veel hebben ,hebben nooit genoeg.Wagens worden ook op minder dan 5 jaar afgeschreven,naargelang km en gebruik en hoge lonen is nog nooit goed geweest voor concurrentie aan te gaan,daarom gaan er ook veel overkop

  • Dries Peeters

    Ze zouden natuurlijk ook de loonlasten kunnen verlagen, zodat werkgevers niet hopeloos op zoek moeten gaan naar alle mogelijke achterdeurtjes om werknemers te plezieren, zonder dat het hun handenvol belastingen kost.

  • Ghijs Elvan

    Ik denk dat Raf niet begrijpt wat fiscale aftrekbaarheid inhoudt en ook niet weet dat BTW op firmawagens maar gedeeltelijk aftrekbaar is. De firma betaalt de volle prijs + een deel BTW. Gedurende 5 jaar kan een deel van de afschrijving als kost geboekt worden waardoor de winstbelasting een beetje verminderd. De gebruikers van een salariswagen hebben meestal een hoog loon en hier zijn dus al veel bijdragen op betaald. Het is bovendien goed voor onze concurrentiepositie en werkgelegenheid.

  • raf peeters

    @Jef Lois,waarom hebben duizenden betoogd gister?.Het is voor werkgever GOED-KOPER een wagen die noch taks,BTW en volledig afgeschreven wordt dan sociale bijdragen te betalen,dus nul operatie,doe zo verder en je gaat in 20 j nog 2 j langer werken met nog kleiner pensioen maar je snapt het niet.Voorts 220 dagen x km x vast bedrag aanvaard de fiscus, niks meer als je boven je forfait zit,de wagen zelf alleen als zelfstandige,niet als particulier.Terecht dus dat dit afgeschaft uit solidariteit

  • Geert Vlasschaert

    Als men ziet dat managers bij de spoorwegen en een wagen en een treinabonnement hebben en daarbovenop de wagen enkel gebruiken voor privé doeleinden dan roept men toch luid dat dit moet afgeschaft worden!