Eerste vrieskou doet intrede: Agentschap Wegen en Verkeer houdt 108.000 ton strooizout paraat voor deze winter

BELGA
De strooidiensten van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) beschikken deze winter opnieuw over ongeveer 108.000 ton strooizout om de gladheid op de Vlaamse gewest- en autosnelwegen te bestrijden. Dat maakte het AWV vandaag bekend. Deze week doet naar verwachting de eerste vrieskou haar intrede in Vlaanderen.

"De zoutvoorraad van het Agentschap Wegen en Verkeer werd opnieuw tot het maximum aangevuld", klinkt het in een persbericht. "De strooidiensten van het Agentschap Wegen en Verkeer beschikken deze winter, net zoals andere jaren, over ongeveer 108.000 ton. Dit moet volstaan om zelfs bij extreme weersomstandigheden de winter door te komen."

In de winter van 1989-1990 werden het minste dooimiddelen (9.113 ton) gebruikt. Het meeste werd gebruikt in de winter van 2009-2010, toen 84.711 ton. Het AWV merkt op dat vergelijken moeilijk is, omdat niet alle winters even streng zijn.

Het AWV staat in voor 1.350 kilometer autosnelwegen, 5.600 kilometer gewestwegen en 7.600 kilometer fietspaden, met 316 strooitrajecten. Voor elk traject is sinds vorig jaar een automatische strooier beschikbaar. "Met dit systeem wordt de hoeveelheid zout en de strooibreedte automatisch aangepast aan de configuratie van de weg. Zo wordt efficiënt en zuinig gestrooid. Het systeem is kostenbesparend en beter voor het milieu", aldus het agentschap.
Het AWV werkt tijdens de winter samen met Meteo Wing, een eenheid van Defensie die onder andere gespecialiseerd is in het voorspellen van de impact van winterse weersomstandigheden op het wegdek.




12 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Nick de Anno

    Verplicht nu eens 4-seizoen banden met berg en sneeuwvlok! Waarom mogen auto's in de winter nog rijden met zomerbanden? Ik kan er niet bij, we hebben amper zomer maar 3/4de van het jaar regen en prut op de weg. Zomerbanden zijn tijdens regenval minder veilig dan 4-seizoen, ook tijdens bladeren en modder. Het enige moment dat die banden minder werken is voor die 30 dagen dat ze zon schijnt. Wij leven niet in de tropen stelletje zomerbanden-kiekens!

  • raf peeters

    @Johan Van Biesen ,volledig met je eens ,rij al zolang de winterbanden bestaan en is totaal wat de meesten denken, geen meerkost ,als je winterbanden erop liggen hebt slijten de zomerbanden niet en omgekeerd ,enige kost ,4 staal velgen en dat is nu werkelijk niet zo duur dat het je niet waard is een betere en veiligere wegligging te hebben bij winter ,men mag ze zo stilaan verplichten vanaf 1 oktober (1Nov) tot en met april,in Duitsland is het gewoon plicht.

  • Johan Van Biesen

    Verplicht winterbanden als het sneeuwt en een slipcursus elke 2 jaar. Zeker de helft van de autobestuurders kunnen al niet meer rijden als het regent of als het donker is...Controle op de banden zou ook al helpen, je moet eens kijken in uw buurt, veel hebben versleten zomerbanden en denken dat ze veilig de weg op kunnen als het sneeuwt...

  • raf peeters

    Aangevuld ?,voorbije jaar hebben we geen winter gehad ,hebben ze 't zout van voorbije jaar weggegooid ?.

  • Vermeire Edgard

    we betalen er toch met zijn allen voor , hoeveel ton wie heeft daar nu interesse voor der licht in Spanje miljoenen kilo s'