Eerste trajectcontrole in Brussels gewest dit najaar van start

Google
De eerste trajectcontrole van het Brussels gewest treedt dit najaar in werking op de Leopold III-laan in Schaarbeek en Evere. 

Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets, burgemeester van Schaarbeek Bernard Clerfayt, burgemeester van Evere Pierre Muylle en vertegenwoordigers van de politiezone Brussel-Noord en het Brussels parket hebben daarover een protocolakkoord ondertekend.

De trajectcontrole zal in beide richtingen gebeuren op de Leopold III-laan op het grondgebied van zowel Schaarbeek als Evere. Het traject bevindt zich tussen de Generaal Wahislaan en de rotonde aan de Vrijetijdslaan. Richting Brussel-centrum gaat het om 663 meter gecontroleerde weg, terwijl het richting luchthaven om 813 meter gaat.

"Een trajectcontrole is een rechtvaardige en effectieve manier om enerzijds snelheidsovertreders te beboeten en anderzijds een gedragsverandering bij de chauffeurs te bewerkstelligen", stelt staatssecretaris Debaets. 
Op de Leopold III-laan is een maximumsnelheid van 50 km/u toegelaten, maar er worden regelmatig excessieve snelheden met een absolute uitschieter tot 152 km/u vastgesteld.

Zware verkeersongevallen

"Er is een sterke mobilisatie gekomen van de Schaarbekenaren na enkele zware verkeersongevallen. We hebben in mei op de gemeenteraad een strategische nota gestemd over verkeersveiligheid en de limiet van 30 km/u op onze lokale wegen ingevoerd", vertelt burgemeester Clerfayt.

De automobilisten worden in de komende weken op de hoogte gebracht van de nakende trajectcontrole via waarschuwingsborden. Staatssecretaris Debaets hoopt dat er nu snel andere gemeenten volgen. "Er zijn al constructieve gesprekken aan de gang met de stad Brussel", aldus Debaets.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc De Vos

    Strak plan, pest de Brusselaars ook maar is.

  • Carl Parker

    Beetje de focus weg van de echte problemen....

  • Jean-Pierre Vercruysse

    Zoals gewoonlijk onder de naam "verkeersveiligheid" is men bezig om extra belastingen te heffen!! Met onder andere onrealistische snelheden zoals bv 30 km/u die bijna niemand respecteert omdat ze haalbaar zijn. Gevolg is wel dat op plaatsen waar de 30km u noodzakelijk zijn heel wat het niet respecteren omdat al de rest verkeerd is. In sommige gemeenten heeft men electronische tekens welke enkel aangezet worden wanneer het noodzakelijk is, bv bij scholen.

  • Jos Plessers

    Tis al op alle gewestwegen in Limburg.Nu pas in het Brusselse gewest?Fraaie boel.Daaraan zie je toch,waar de burgers het hardst gepest worden.In Limburg,dus.Eeuwige schande