Eerste test met shuttle zonder chauffeur in ons land

photo_news
Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) en Vias institute, het voormalige BIVV, hebben vandaag een autonome shuttle zonder bestuurder getest. Het is de eerste keer dat zo'n test in België gedaan wordt. De shuttles kunnen mensen oppikken en weer afzetten, stoppen als er zich obstakels op de weg bevinden en reageren op voetgangers en fietsers. Vanaf begin 2018 zullen er tests plaatsvinden met volledig autonome voertuigen op de openbare weg.

De milieuvriendelijke autonome shuttles kunnen een tiental personen vervoeren en zijn ideaal om korte vastgelegde trajecten zelfstandig te overbruggen. Tijdens de test rijden ze zo'n 11 km/u, maar ze kunnen in de praktijk 20 km/u rijden. Momenteel worden ze gebruikt in een "beschermde" omgeving waarbij er geen interactie is met andere wagens.

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR).
photo_news Minister van Mobiliteit François Bellot (MR).

Lasertechnologie

In de toekomst zullen er wellicht 2 aanvullende vervoersmodi bestaan: mensen rijden met hun eigen voertuig tot een bepaalde plaats waarna een "zelfrijdende shuttle" hen langs korte trajecten naar het stadscentrum brengt waar geen individuele voertuigen toegelaten worden. Dat kan een perfecte aanvulling zijn op het huidige openbaar vervoer. De shuttles zijn niet alleen voordelig, maar ook veilig. De autonome shuttles kunnen andere weggebruikers zoals voetgangers en fietsers detecteren zodat botsingen op die trajecten vermeden kunnen worden. De shuttles zijn daarvoor uitgerust met 4 "lidars", die met lasertechnologie de omgeving scannen.

photo_news

Werkpunten

Er zijn ook enkele "werkpunten" bij de nieuwe technologie. Zo zijn extreme weersomstandigheden problematisch voor de autonome shuttle. Felle regen, hevige mist, en zeker sneeuw kunnen ervoor zorgen dat het zicht van de lasers belemmerd wordt waardoor de omgeving niet accuraat wordt gescand. De batterijen zijn bovendien niet voorzien op extreme temperaturen zoals vrieskou of temperaturen boven de 40 graden Celsius. Ook de openbare infrastructuur moet aanzienlijk worden verbeterd, zodat zelfrijdende shuttles de verkeersborden en rijstroken goed kunnen detecteren, als ze op de openbare weg willen rondrijden.

photo_news



6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • chris van de velde

    En wie is aansprakelijk bij gebeurlijke ongevallen? Wie moet je dan aanspreken?

  • armand mudah

    als felle regen, hevige mist, en sneeuw het zicht van de lasers belemmeren op deze shutles is dat ook zo voor de zelfrijdende autos goed californie maar hier ?

  • Herman BOSCH

    Ga eens kijken in Tallin, daar rijden ze al

  • Pipolini Deverde

    Eh manne die moeten wel gebouwd worden ook eh...ah...wacht...crap tzal weer in china gebouwd worden omdat het hier te goedkoop is om het hier te doen...

  • Yfjr

    Is dit echt nodig?jobs,jobs,jobs dat was toch de opzet van deze regeringen!.