Eerste hybride waterstofbus van De Lijn is een feit

In Mechelen is vandaag de allereerste waterstofbus voorgesteld die in België regulier ingezet gaat worden. De bus, afkomstig van busbouwer Van Hool, is de eerste van vijf exemplaren die De Lijn in het noorden van de provincie Antwerpen zal laten rijden. De bussen, die zeer stil zijn en enkel waterdamp uitstoten, kosten samen 6,5 miljoen euro.

"We vinden dat we bij De Lijn als overheidsbedrijf een voorbeeldfunctie hebben, onder meer voor het Vlaamse klimaatplan. Met de steun van het Vlaams Gewest en van Europa leveren we met deze bussen een belangrijke bijdrage", zegt directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot. Die kreeg vandaag in aanwezigheid van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) aan Technopolis de sleutels overhandigd.

Milieuvriendelijk
Waterstofbussen zetten met een brandstofcel waterstof om in elektriciteit, hitte en waterdamp. De bus zelf stoot geen vervuilende stoffen uit. Om waterstof te maken is wel energie nodig, maar De Lijn tankt haar waterstof bij chemiebedrijf Solvay in de Antwerpse haven, waar het een bijproduct van hun chloorproductieproces is. Vanwege die tanklocatie worden de bussen ingezet op lijnen ten noorden van Antwerpen, met de nummers 650 tot 776. "Een waterstofbus is ook veel stiller, wat voor de omwonenden een voordeel is".

300 km
De bussen hebben elk acht tanks op het dak, goed voor in totaal 1.640 liter waterstof, dat 40 kg weegt. De brandstofcel heeft een vermogen van 150 kW. De bus kan op een dag tot 300 kilometer afleggen.