Eerste Belgische trein op zonne-energie

BELGA
Vanuit Antwerpen-Centraal is vanochtend de eerste trein in België vertrokken die op zonne-energie rijdt. Dat is mogelijk door 16.000 zonnepanelen die op het dak van de spoortunnel van de hogesnelheidslijn Antwerpen-Amsterdam zijn geplaatst. De energie die zo jaarlijks wordt opgewekt, is goed voor één volledige dag Belgisch treinverkeer. Het project heeft naar schatting 15,7 miljoen euro gekost.

De installatie op de spoortunnel biedt niet enkel stroomvoorziening voor het treinverkeer, maar ook voor de spoorinfrastructuur zoals verlichting en verwarming in stations. Dat maakt het project volgens spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel uniek in Europa. In totaal wordt jaarlijks 3.300 MWh aan elektriciteit opgewekt, wat overeenstemt met het jaarverbruik van 950 gezinnen. Voor het treinverkeer betekent dit dat er jaarlijks 4.000 treinen op zonne-energie zouden kunnen rijden, oftewel één volledige dag Belgisch treinverkeer.
 
De tunnel waarop de zonnepanelen zijn aangebracht, is een 3,4 kilometer lange koker op het grondgebied van Brasschaat en Schoten die aanvankelijk was gebouwd om de impact van het treinverkeer op het omliggende natuurgebied Peerdsbos tot een minimum te beperken. De gemeentebesturen van Brasschaat en Schoten namen vervolgens samen met het bedrijf Solar Power Systems het initiatief om de tunnel ook in te zetten bij duurzame elektriciteitsproductie.
 
Het kapitaal, zowat 15,7 miljoen euro, vonden de initiatiefnemers onder meer bij groenestroombedrijf Enfinity en Infrabel, dat de opgewekte energie aankoopt en gebruikt voor de infrastructuur van de Antwerpse Noord-Zuidverbinding en de voeding van zowel klassieke treinstellen als hogesnelheidstreinen. (belga/sg/sps)

De 16.000 zonnepanelen werden vorig jaar op het dak van de spoortunnel aangebracht.
BELGA De 16.000 zonnepanelen werden vorig jaar op het dak van de spoortunnel aangebracht.