Eén verliest kwart jonge kijkers

BELGA
De VRT-zender één verloor sinds 2010 een kwart van zijn jonge kijkers tussen 15 en 24 jaar. Vorig jaar keken er dagelijks gemiddeld 99.994 jongeren naar de familiezender, in 2010 waren dat er nog 134.043. In de eerste drie (winter-)maanden van 2014 ging het om 111.760. Dat besluit CD&V-parlementslid Veli Yüksel uit cijfers van Vlaams mediaminister Ingrid Lieten.

Na een stijging tussen 2009 (16,5%) en 2010 (18,8%), ging het dagbereik van één bij 15- tot 24-jarigen de jaren nadien opnieuw omlaag. In 2011 was het 16,5 procent, het jaar nadien 16,8. Het dagbereik van alle zenders samen zat vorig jaar na een dip in 2011 en 2012 opnieuw ongeveer op het niveau van 2010 (38%).

Eén verliest dus meer dan andere zenders jonge kijkers, argumenteert Yüksel. Hij erkent dat tieners en twintigers minder traditioneel tv kijken, maar vraagt van de VRT toch extra inspanningen om in te zetten op internet en sociale media, om meer aansluiting te vinden bij de leefwereld van jongeren. En de openbare omroep moet ook meer jong talent onder de arm nemen, besluit hij.