Ga naar de mobiele website
^ Top

Een van drukste Brusselse verkeersaders zeker tot donderdag afgesloten door schade aan betonstructuur

Google Street View
Het Brusselse Herrmann-Debrouxviaduct is vannacht gedeeltelijk afgesloten uit veiligheidsoverwegingen. Aan de betonstructuur werd immers schade vastgesteld over een afstand van tien meter, en die schade brengt stabiliteitsrisico's met zich mee. De afsluiting duurt minstens tot donderdag. Dat bevestigt de Brusselse regering.

Het viaduct werd gebouwd in 1973 en verbindt Oudergem met de E411. Het is een van de drukste verkeersaders van de hoofdstad. Elke dag rijden zowat 50.000 auto's in de beide richtingen op het viaduct, zegt Camille Thiry, woordvoerster van Brussel Mobiliteit. Het beton wordt de komende dagen geanalyseerd maar de resultaten worden pas ten vroegste woensdag verwacht. Dan wordt de situatie opnieuw geanalyseerd.

Brussel Mobiliteit geeft automobilisten die Brussel willen binnenrijden momenteel de raad om dat best via de Ring of Tervuren te doen en niet via Delta. Het plaatselijke verkeer aan Beaulieu wordt tijdens de sluiting omgeleid via de Beaulieulaan en richting Oudergem via de Waversesteenweg.

Het verkeer op de E411 tussen het Leonardkruispunt en het Herrmann-Debrouxviaduct zal vanaf morgen over één rijstrook moeten rijden. De bussen zullen wel nog over de voor hen voorbehouden strook kunnen rijden. De maatregel moet zorgen voor "een goede regeling van het binnenkomende verkeer en een minimale hinder in de betrokken wijken en Brussel", zegt Christophe Magdalijns, waarnemend burgemeester van Oudergem. Brussel Mobiliteit zal "zo snel mogelijk" de Waversesteenweg aanpakken om het uitgaande verkeer te regelen.

Schade niet zichtbaar

De bruggen en viaducten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden sinds 2016 systematisch geïnspecteerd door een extern gecertificeerd bureau. In het kader van een tweede, meer doorgedreven inspectieronde van het viaduct werd tijdens de nacht van donderdag op vrijdag schade aan de betonstructuur vastgesteld.

De schade is niet zichtbaar van buiten uit, maar bevindt zich binnenin de dragers van het viaduct. De slechte staat van het beton werd vastgesteld over een zone van 10 meter, wat stabiliteitsrisico's met zich kan meebrengen. Daarop werd uit voorzorg een gedeelte van het viaduct afgesloten tussen het metrostation Beaulieu en de afslag naar de Waverse Steenweg, zeker tot donderdagochtend. Onder het viaduct mogen de auto's nog altijd rijden.

Politiek

Op een eerste crisisvergadering hebben de gemeente Oudergem, de plaatselijke politiezone en Brussel Mobiliteit verschillende denkpistes verkend om de verkeerssituatie op en rond het viaduct te verbeteren.

Voor sluitingen van meer dan 72 uur heeft Brussel Mobiliteit echter de toestemming nodig van de regering. Die kwam zaterdagnamiddag dan ook samen voor een stand van zaken in het dossier en bevestigde de sluiting tot minstens donderdagochtend.

De ministerraad geeft minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet ook de opdracht om samen met de gemeente Oudergem, de openbaarvervoermaatschappijen en de bevoegde gewestelijke en federale kabinetten de nodige begeleidende maatregelen uit te werken om de verkeersimpact van de sluiting zo goed als dat kan beheersbaar te maken.

Afschaffing viaduct

MR-fractieleider in het Brussels parlement Vincent De Wolf wil dat ook de optie van een eventuele afschaffing van het viaduct wordt bestudeerd in het kader van het huidige meerjareninvesteringsprogramma voor de beveiliging en renovatie van de wegverkeerstunnels.

Volgens De Wolf heeft de MR al in maart 2016 gewezen op "de absolute noodzaak van een uitvoerige audit van alle bouwwerken in het Brusselse gewest". "De kwestie Herrmann-Debroux is de boom die het bos verbergt, andere bouwwerken verkeren eveneens in een verregaande staat van verval", aldus De Wolf.




20 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Marco Maerten

    'Verkeersaders'..zeer toepasselijk,want dankzij het overbodig gebruik van dieselwagens groeien vele mensen hun 'bloedaders' ook meer en meer dicht en dat mag letterlijk genomen worden..

  • Fons Casteels

    "Gebruik begin volgende week allemaal het openbaar vervoer", vraagt SPA'er Pascal Smet, bevoegd Brussels minister. En dinsdag organiseert diezelfde Pascal Smet met zijn rode vakbond een staking van het openbaar vervoer.

  • Jo demey

    Moest het vele geld van de verkeersbelasting naar de infrastructuur gaan dan hebben we het beste wegennet van heel europa, helaas hebben we zowat het slechtste raar maar waar.

  • jean paul heyvaert

    Dit wordt aanstaande maandag en volgenden een heuse ramp. Ik sluit een file vanaf Wavre zelfs niet uit. En ook Hoeilaart en Overijse zullen meer dan hun deel van de miserie krijgen.

  • David Burbrook

    Al een decennia lang houd het brussels ’gewest’ en de locale overheden het openbaar vervoer gegijzelt om toch maar rekeningrijden te kunnen invoeren. Dat laatste is nog niet gelukt, maar degelijk openbaar vervoer dat hier soelaas zou brengen bestaat daarom nog steeds niet. Eén ding is zeker: geen Vlaams geld voor Brussel.

Meld een bug