Een op de zes voertuigen te laat naar de keuring

belga
Vorig jaar zijn 810.186 voertuigen laattijdig naar de verplichte keuring gegaan. Het gaat om 16,6 procent van het totale aantal gekeurde voertuigen, of een op de zes. Dat blijkt uit cijfers van GOCA, de Groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs.

Van de voertuigen die te laat voorgereden werden, was 62,42 procent minder dan een maand te laat en 8,14 procent meer dan zes maanden te laat.

De Brusselaar springt het nonchalantst om met de autokeuring. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werd vorig jaar maar liefst een op de vier (25,36 procent) voertuigen te laat voorgereden voor de keuring, tegenover 14,77 procent in het Vlaams Gewest en 18,65 procent in het Waals Gewest.

GOCA wijst erop dat wie te laat is voor de keuring, het risico loopt op een zware politieboete en bij de keuring een toeslag aangerekend krijgt die kan oplopen tot 27,8 euro. "Maar het is vooral het risico om niet gedekt te zijn door de verzekering dat belangrijk is. Indien bij een verkeersongeval een oorzakelijk verband wordt vastgesteld met de technische staat van het voertuig, kan de verzekeraar zijn verhaalrecht inroepen en weigeren de kosten te betalen", aldus GOCA.

Geldigheidsdatum

Het is ook niet nodig om te wachten tot de uiterste geldigheidsdatum op het laatst afgeleverde keuringsbewijs. Een voertuig kan tot twee maanden voor die datum voorgereden worden, met behoud van de geldigheidsperiode.




11 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Bob(Robert) Bruyland

    Ik ben al twee maal goedgekeurd met , voor de TC een LPG voertuig , terwijl ik met CNG rij.Dat zegt al veel over de competentie.Ik moet ook een betaalde privee keuring laten doen voor de CNG installatie en de dag nadien nogmaals betalend voor hetzelfde naar de TC?????Weyts doet al twee jaar of zijn neus bloed.TC = prutsers en graaiers zonder meerwaarde.

  • Gerrit Mangé

    Niet meer dan logisch. De autokeuring is geldklopperij want ze zijn niet consequent, bij de eene word je afgekeurd omdat een lampje van de plaatverliching niet werkt terwijl je bij een andere keuring zelfs met een ernstig probleem zo een groene kaart krijgt. Ook hangt het er vanaf wie je keurt en wie de auto aanbiedt,maar bewijs dat maar eens. Dan hebben we het nog niet over Polen en Oost Europeanen die met regelrechte wrakken over onze bannen scheuren.

  • armand mudah

    vertel er ook maar bij dat die keuring enkel verantwoordelijk is zolang je op hun terrein rijd , eens terug op de weg met je goedgekeurde auto en naa een paar km weigeren je remmen omdat ze iets niet gezien hebben dan zijn zij niet verantwoordelijk , als je naar een garage gaat voor onderhoud en je rijd op de eerste boom die je tegenkomt wegens weigerende remmen hangt de garagist

  • armand mudah

    dat van de verzekering is een bangmakertje ze moeten immers bewijzen dat er een verban is tussen niet keuring en het ongeval , als alles aan je auto normaal werkt kunnen ze dat nooit , doe regelmatig onderhoud en kijk af en toe eens naar je banden , waarom niet zoals in engeland keuring door de garagisten ?

  • Gil Rod

    Ja je moet een slimme zijn om te weten van welke groep te laat of niet naar de keuring gaat he .De boetes zijn nog te laag .