Eén op de tien auto's heeft slecht of niet werkende lichten

ShutterStock
Eén op de tien bestuurders is niet in orde met de verlichting van zijn of haar voertuig. Dat blijkt uit een onderzoek van Touring bij duizend voertuigen. "Slechte verlichting betekent ook gevaar voor de andere weggebruikers en dat is erg verontrustend als je weet dat meer dan 60 procent van de ongevallen gebeurt bij duisternis", stelt de mobiliteitsorganisatie.

Een positieve noot: er is wel al beterschap. Enkele jaren geleden was nog 20 procent van de voertuigen niet in orde, nu dus 10 procent. De daling is mogelijk te danken aan de waarschuwingssystemen in nieuwe auto's, die de bestuurder erop wijzen als een van de lichten niet werkt.

Problemen

Dat er niettemin nog heel wat problemen zijn, heeft volgens Touring te maken met het feit dat het voertuigenpark veroudert en mensen langer met dezelfde auto blijven rijden. De gemiddelde leeftijd van een voertuig bedroeg vorig jaar 9 jaar en 2 maanden. In 2012 was dat nog 8 jaar en 1 maand. Bovendien werden er vorig jaar niet minder dan 657.341 tweedehandsvoertuigen ingeschreven, of 100.000 meer dan nieuwe.


Jaarlijks worden zowat 400.000 voertuigen afgekeurd omwille van een gebrek aan de dimlichten. "Een gebrek aan de dimlichten voert al jaren de top vijf aan van de mankementen, ondanks de boetes die men daardoor riskeert", aldus Touring.




16 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bert Verbist

    Zoals hieronder al vermeld, het bijna niet meer zelf te kunnen vervangen van een lamp is de grote boosdoener. Garages weten dat en sommigen vragen abnormale woekerprijzen. Vorig jaar één zekering van paar centiemen laten vervangen, moest bijna 60 euro neer tellen. Paar maand later koplamp, garage zegt, "dat moet altijd per twee", kostprijs 100 euro. Abnormaal dus, verder moet je niet zoeken.

  • raf peeters

    Waar ligt de fout?.Bij de overheid .Waar is de tijd dat je op 5 minuten een lamp verving(zelf),vandaag moet je bij zeer veel wagens een halve wagen demonteren om een lamp te kunnen vervangen,bumper losmaken ,binnenwerk ,ja zelfs de volledige lamp eruit moeten halen om de lamp te vervangen met als gevolg dat je een klein kapitaal moet betalen om een lamp te vervangen.Leg de auto industrie op dat iedere rijder zelf de mogelijkheid heeft lampen te vervangen.

  • Jan Boden

    Vroeger verving ik die lampen zelf, nu moet je je hele wagen slopen om erbij te komen.

  • maxime horemans

    mij hebben ze altijd geleerd op de rijschool voor dat je vertrekt met de auto of een ander voertuig altijd alle lichten te controleren of die wel werken. ,anders ben je technische gezien niet in orde volgens het keuringsnormen! . ik kom er alle dagen zo tegen heel vroeg in de ochtend met defecte lichten of lichten die te hoog staan dat in combinatie met een baan die slecht is belicht is heel gevaarlijk & verblindend.

  • TOM FRANCKE

    Voor heel wat mensen is een auto te duur voor om de zoveel jaar een andere te kopen. Zeker nu dat de regeringen bezig zijn met de euro normen.