Een op de 5 Vlamingen reed afgelopen jaar met elektrische fiets, meerderheid voorstander nultolerantie alcohol

De fiets wint aan populariteit. Iets meer dan de helft (51 procent) van de Belgen gebruikte het afgelopen jaar de fiets. De auto blijft wel het populairste vervoersmiddel.
Shutterstock De fiets wint aan populariteit. Iets meer dan de helft (51 procent) van de Belgen gebruikte het afgelopen jaar de fiets. De auto blijft wel het populairste vervoersmiddel.
De fiets wint aan populariteit. Iets meer dan de helft (51 procent) van de Belgen gebruikte het afgelopen jaar de fiets. Bij de vorige jaarlijkse enquête van Verkeersveiligheidsintituut Vias was dit 47 procent. Dat leert de achtste jaarlijkse Nationale VerkeersONveiligheidsenquête, waarvoor een representatief staal van 6.000 Belgen werd bevraagd. Zeker de elektrische fiets zet zijn opmars in ons land verder. Uit de enquête blijkt ook een meerderheid voorstander van nultolerantie voor alcohol in het verkeer.

69 procent van de Vlamingen reed vorig jaar met de fiets, tegen 63 procent een jaar eerder. In Wallonië reed bijna een kwart (24 procent) wel eens met de fiets, een percentage dat nagenoeg gelijk bleef. Bij de Brusselaars nam 30 procent de fiets. 

Auto blijft het populairst

83 procent van de Belgen verplaatste zich in het afgelopen jaar als bestuurder met de wagen. In Vlaanderen was dat zelfs 87 procent. De auto blijft daarmee het populairste vervoersmiddel.

Exact de helft van de mensen maakte gebruik van het openbaar vervoer en 4 procent van de Belgen gebruikte een voortbewegingstoestel zoals een elektrische step of monowheel. Een jaar eerder was dat nog maar 3 procent.

In Brussel reed 'slechts' 64 procent het afgelopen jaar met de auto, een even groot percentage gebruikte daar het openbaar vervoer. Een jaar eerder was dat nog 72 procent. De populariteit van de voortbewegingstoestellen verdubbelde in de hoofdstad: van 6 naar 12 procent. 

Elektrische fiets zet opmars verder

Zeker de elektrische fiets zet zijn opmars in België verder. Tien procent van de ondervraagden reed op een elektrische fiets in 2018, in 2019 was dat 13 procent en dit jaar is het percentage toegenomen tot 16 procent. 

Meer dan 1 op 5 Vlamingen (22 procent) heeft het afgelopen jaar een elektrische fiets gebruikt. In Brussel (8 procent) en Wallonië (6 procent) ligt dit aandeel opvallend lager. Nog dit: 41 procent van de Belgen gebruikte een klassieke fiets. Bij de Vlamingen gaat het om 55 procent.

Zeker de elektrische fiets zet zijn opmars in België verder.
BELGA Zeker de elektrische fiets zet zijn opmars in België verder.

Fietsen met een glas op

Voor het eerst werden de fietsers ook bevraagd over hun risicogedrag. De helft geeft aan wel eens te fietsen na het drinken van alcohol. Alcohol op de fiets is vooral in Vlaanderen een fenomeen dat vaak voorkomt: in Vlaanderen geven meer dan dubbel zoveel fietsers aan dat ze wel eens fietsen nadat ze alcohol hebben gedronken (57 procent) in vergelijking met Wallonië (23 procent). 

Alcohol heeft ook bij fietsers een ernstig effect op het reactievermogen en evenwichtsgevoel bij het rijden, aldus Vias. Uit officiële ongevalcijfers blijkt dat tijdens weekendnachten 54 procent van de gecontroleerde fietsers die betrokken zijn in een ongeval onder invloed reden.

Verder geeft 43 procent van de fietsers toe dat ze op het fietspad wel eens tegen de rijrichting rijden wanneer dat verboden is. Hiermee brengen ze zichzelf maar ook de andere fietsers in gevaar. Een kwart van de fietsers rijdt in het donker zonder fietsverlichting.

Te snel rijden

De enquête bevroeg ook het onveilige gedrag van autobestuurders. Het percentage autobestuurders dat zegt te snel te rijden, neemt toe in vergelijking met een jaar eerder. 

Zowel binnen de bebouwde kom (van 26 naar 28 procent), buiten de bebouwde kom (van 31 naar 36 procent) als op de autosnelwegen (van 27 naar 32 procent) geven meer bestuurders aan dat ze minstens één keer per maand de snelheidslimieten niet respecteren. 

Lees ook: Meer Belgen rijden te snel: alle hoop op trajectcontroles (+)

Nultolerantie

Bijna 6 op de 10 Belgen (59 procent) is voorstander van meer trajectcontroles om de maximumsnelheid te respecteren. Daarnaast is er eensgezindheid dat de pakkans verder omhoog moet voor zowel gsm-gebruik achter het stuur (83 procent voor) en rijden onder invloed van alcohol (73 procent). 

Ook wat betreft nultolerantie voor alcohol voor alle bestuurders is 62 procent van de Belgen pro deze maatregel, slechts 29 procent is tegen. Nultolerantie voor beginnende bestuurders die nog geen twee jaar hun rijbewijs hebben, vindt zelfs 83 procent voorstanders. In de Kamer ligt een wetsvoorstel van sp.a en Groen rond nultolerantie voor, begin januari lieten enkele experts in de Kamercommissie Mobiliteit zich er positief over uit. Ook in het buitenland bestaat de maatregel, zeker voor beginnende bestuurders.

Een veralgemeende zone 30 in het centrum van steden vindt steun van 39 procent in Vlaanderen, 30 procent in Brussel en maar 22 procent in Wallonië. 42 procent van de Vlamingen is dan weer voorstander van een slimme kilometerheffing, tegenover 41 procent dat tegen is.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Lees ook: HET DEBAT. Moet nultolerantie voor alcohol achter het stuur worden ingevoerd?

Er is eensgezindheid dat de pakkans verder omhoog moet voor zowel gsm-gebruik achter het stuur (83 procent voor) en rijden onder invloed van alcohol (73 procent).
thinkstock Er is eensgezindheid dat de pakkans verder omhoog moet voor zowel gsm-gebruik achter het stuur (83 procent voor) en rijden onder invloed van alcohol (73 procent).
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.



7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • WILLY MESKENS

    weet dan ook nultolerantie is voor iedere weggebruiker dus ook voor fietsers en voetgangers ,staat in wegcode.Nu is het precies of alleen chauffeurs niet mogen drinken.

  • Freddy De Vos

    Elke bestuurder zou nultolerantie moeten hebben! Onze wet is veel te soepel en de boetes zijn peanuts. Elk jaar sterven honderden mensen in het verkeer en men doet er niks aan!

  • Frans Peeters

    Verbod en regeltjes komen er weer aan in Belgie maar worden enkel gecontroleerd in Vlaanderen

  • Marc Rooms

    Dan zal ik wel weer de uitzondering zijn maar een heleboel mensen die (en het zijn geen marginalen maar eerder hoog opgeleid) absoluut geen voorstander van meer trajectcontroles en flitspalen. Tegen iedere uitbreiding van zone 30.Rond een school en tijden schooluren ok. Maar we rijden doorgaans niet meer met een paard en kar. Geen kilometerheffing, we betalen al genoeg. De 0.5 pro mile tollerantie moet blijven, daarom !

  • Guy Verstraeten

    Moeilijk voorstelbaar dat de Vlaming zit te wachten op meer controles , meer verboden, meer straffen enz. Dit soort enquêtes wordt wellicht uitgevoerd door lobbygroepen die deze maatregelen zelf willen doordrukken. Onder het mom van "de Vlaming wil" , tracht men dit dan ingang in de politiek te doen vinden en de Vlaming dit op te dringen. Vlaming let op uw vrijheid!