Ecolo-Groen komt met alternatief mobiliteitsplan: "Signaal van de Brusselaars is oorverdovend"

Sun Project
Oppositiepartijen Ecolo en Groen roepen het Brusselse stadsbestuur op het mobiliteitsplan aan te passen, de burgers inspraak te geven en de concessies voor de bouw van nieuwe parkings van de agenda van de gemeenteraad te halen. "Het signaal dat de Brusselaars sturen is oorverdovend. We moeten van het momentum gebruik maken", klonk het vanmorgen op een persconferentie van de gemeenteraadsleden van Ecolo-Groen.

Met zijn alternatieve mobiliteitsplan speelt Ecolo-Groen in op de protestbeweging die op gang kwam nadat burgemeester Mayeur en schepen Ampe vorige maandag hun circulatieplan voor de vijfhoek hadden voorgesteld. Zo tekenden op minder dan een week tijd 13.000 mensen de petitie tegen een nieuwe parking onder het Vossenplein.

Maandagavond moet de Brusselse gemeenteraad zich uitspreken over het principe om de nieuwe parkings te leggen. Op Facebook kondigden meer dan 2.000 tegenstanders aan de gemeenteraad te zullen bezoeken. Hoewel de kans klein is dat er zoveel volk komt, ook al omdat betogingen in de Unesco-zone niet toegelaten zijn, zal de druk op de meerderheid toch aanzienlijk zijn.

Alternatief

Volgens Marie Nagy, Bart D'Hondt en Liesbet Temmerman van Ecolo-Groen is er wel degelijk een alternatief mogelijk. Daarvoor legt de partij de plannen die het bij de vorige meerderheid bepleitte opnieuw op tafel. Concreet vinden ze dat de 'Miniring', die de facto het transitverkeer door het stadscentrum zou bestendigen, plaats moet maken voor verkeerslussen. Een innovatieve app kan het gebruik van de vele leegstaande parkeerplaatsen in de vijfhoek organiseren, in plaats van nieuwe parkings bij te bouwen. En de buslijnen moeten verlengd worden, in plaats van geknipt.

Volgens Ecolo-Groen heeft de stad ook serieus gefaald in zijn informatieplicht. De partij roept dan ook op om tijdens de testfase van de nieuwe verkeerssituatie de mening van de omwonenden in te winnen.