Dubbel zoveel rijexamens met automatische schakeling

thinkstock
Het aantal rijexamens voor het rijbewijs B dat wordt afgelegd met een wagen met automatische schakeling is tussen 2015 en 2019 verdubbeld van 3.120 naar 6.262. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) op een vraag van CD&V-parlementslid Lode Ceyssens. Toch blijft dat maar een erg klein deel (gemiddeld 4 procent) het totale aantal examens. CD&V-parlementslid Ceyssens pleit voor een “verandering in de mindset” rond rijden met automatische schakeling.

CD&V’er Lode Ceyssens ziet tal van voordelen aan rijden met automatische schakeling. Zo zijn die wagens energiezuiniger, milieuvriendelijker en veiliger.

En hoewel vier op de tien nieuwe gekochte wagens in Vlaanderen automatisch geschakeld zijn, blijft het aandeel rijexamens met automatische schakeling beperkt. In absolute cijfers is dat aantal misschien wel verdubbeld sinds 2015, maar in verhouding tot het totale aantal examens blijft het aandeel beperkt tot gemiddeld vier procent.

“Hoewel we in functie van verkeersveiligheid en milieu toch moeten evolueren naar automatisch geschakelde wagens, tonen deze cijfers aan dat een rijexamen B nauwelijks met zo’n wagen wordt afgelegd. De reden hiervoor is wie vandaag een examen aflegt met de auto van de toekomst een beperking op zijn rijbewijs krijgt”, zegt Lode Ceyssens. Wie zijn rijexamen aflegt met een autmatische schakeling krijgt een code 78 op zijn rijbewijs, een bepaling waardoor het rijbewijs enkel geldig is voor voertuigen met automatische schakeling.

“Verandering in mindset”

Volgens de CD&V’er is er een “verandering in de mindset” nodig. Hij suggereert om de zogenaamde code 78 op het rijbewijs te laten vallen. “Wanneer iemand zich in de toekomst in het examencentrum nog aanbiedt met een handgeschakelde wagen, dan kan die de vermelding krijgen dat hij ook nog met een handgeschakelde wagen kan rijden. Dat komt op hetzelfde neer, maar is een andere benadering. Door vandaag het automatisch rijden op te leggen als een beperking, zeggen kandidaat-bestuurders dat ze toch zeker een rijbewijs voor een handgeschakelde wagen moeten hebben”, aldus Ceyssens.




10 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Dirk De Buyst

    Echte chauffeurs doen het met een pook.

  • Raf Coppens

    een goed chauffeur rijd met alles, incluis handgeschakeld en indien je niet kan hand schakelen ook geen rijbewijs. als men de voetbewegingen niet kan synchroniseren met schakelen en gelijkerwijs te sturen met je armen weten ze straks het verschil ook niet meer tussen gas geven en remmen.

  • Robert DE REU

    Ja tijden veranderen he, bij het merk waar ik al jaren mee rijdt kun je in de categorie waar ik nu mee rij zelfs geen handgeschakelde wagen meer krijgen, ja waar is de tijd naartoe van het dubbel kopellen en tussengas, geen servostuur, diegene die bij het leger hebben gereden zoals ik met een Magirus vractwagen zullen zich het nog wel herinneren.

  • Piet Van Buggenhout

    Als ze allemaal elektrisch worden, zullen de handgeschakelden vanzelf verdwijnen. Maar wel interessant om te weten dat toen ik vorig jaar een nieuwe auto gekocht en bij 5 merken langs ging, vier van de vijf een automaat probeerden te verkopen. Ze vertelden er wel allemaal bij dat daarin een zwaardere motor moest die iets meer verbruikt.

  • Sandra Peeters

    Er is een reden dat er een beperking op zo'n rijbewijs is. Man toch als die ineens moeten schakelen... Betaald CD&V ineens ook de schade die ze veroorzaken? Efkes nog rap een paar goedkope stemmen proberen ronselen voor de nakende verkiezing, hoe laag kan je gaan. Alles gaan ze tot het absurde toe strenger maken maar op de minimum noodzakelijke, een voertuig besturen, zouden ze dan lakser worden. Pure verkiezingspraat. Met zo'n goedkope uitspraken weet je dat 't niet lang meer duurt.