Driesterrenrestaurant Hertog Jan doet eind dit jaar de boeken toe: "Stoppen op hoogtepunt"

Sommelier Joachim Boudens en chefkok Gert De Mangeleer
Joost De Bock Sommelier Joachim Boudens en chefkok Gert De Mangeleer
Hertog Jan, het driesterrenrestaurant van topchef Gert De Mangeleer en sommelier Joachim Boudens in Zedelgem, sluit eind december de deuren. Dat meldt het duo vandaag.

De Mangeleer en Boudens namen Hertog Jan in 2005 over, toen het nog een brasserie was. Een jaar later verwierven ze hun eerste Michelinster. De tweede volgde in 2009, de derde in 2011. Nu gaan ze dus nog een jaar door met Hertog Jan, maar op 22 december 2018 verwelkomen ze hun laatste gasten. 

Hoogtepunt

"We hebben altijd gedroomd: eerst wilden we een eigen zaak, daarna één ster, nog later droomden we van drie sterren en van een 'echt restaurant' met internationale uitstraling. Onze grootste droom is steeds geweest om met Hertog Jan op een toppunt in onze carrière te stoppen", zeggen ze in een persbericht.

De Mangeleer en Boudens geven aan dat ze hopen op "meer flexibiliteit om onze agenda en ons werk anders te organiseren". "We beleefden unieke momenten, ontmoetten inspirerende mensen, maar we hebben ook veel gemist en opgegeven. We willen graag, zo nu en dan, eens genieten van kleine dingen: de kinderen ophalen aan school, 's avonds met zijn allen samen eten, wat meer tijd om te tennissen."

L.E.S.S.

Bedoeling is om na Hertog Jan het bistroconcept 'L.E.S.S. by Hertog Jan' (Waarbij L.E.S.S. staat voor 'Love. Eat. Share. Smile.') verder uit te bouwen. Bovendien wil het duo doorgaan met topgastronomie onder de noemer 'M.O.R.E. by Hertog Jan'. "We denken dat we ons niveau nog kunnen overstijgen en dromen opnieuw van een plaats waar we nu en dan nog eens het beste van onszelf kunnen geven. Maar niet in de traditionele setting van een restaurant en enkel op de momenten dat wij er zin in hebben", klinkt het.




29 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Mike Vanderkerken

    Zalig eten en ontstressen met een perfecte bediening. Beter geen commentaar geven als je er nog niet geweest bent. Op dit niveau zijn de prijzen aanvaardbaar gezien de service en kwaliteit. Dit is een gastronomisch verlies voor Vlaanderen. Ik wens hen in ieder geval het allerbeste in hun verdere ondernemingen.

  • Jan Corneel

    In een ander artikel verklaart hij dat de verbouwing en investering van 4 miljoen op vier jaar is afbetaald...Dus heeft iedereen er toch zeker teveel betaald voor wat ze effectief eten hebben gekregen.

  • Jasper Verbeke

    Waaom aan zo'n project beginnen om het zo vlug te stoppen? Ze hebben langer verbouwd en tijd gestoken in opstart dan dat ze open zijn geweest. Nu ja het is hun keuze, veel respect voor wat ze allemaal hebben bereikt en voor wat ze ongetwijfeld nog zullen bereiken. Zo zullen ze alvast geen sleur hebben in hun leven...

  • Etienne Boeckx

    Ze zullen aan mij gene Frank ( sorry euro ) verdienen ! Van snobisme gesproken !

  • jan van dessel

    Goede publiciteitsstunt door 1 jaar op voorhand aan te kondigen dat het restaurant zal sluiten, is hij verzekerd dat zijn restaurant op korte tijd voor het ganse jaar zal volgeboekt zijn. Hier is over nagedacht.