Douane wil elke container in Antwerpen screenen

Archiefbeeld haven Antwerpen.
Bart Leye Archiefbeeld haven Antwerpen.
De Belgische douane onderzoekt of het mogelijk is elke container die in de Antwerpse haven toekomt te screenen. Nu is dat circa 1 procent. Dat meldt het weekblad Knack en de douane bevestigt dat. Bij terminals en expediteurs hopen ze alvast dat er geen al te grote effecten zullen zijn voor de logistieke keten.

De Antwerpse haven staat al geruime tijd bekend als een grote toegang voor cocaïne in Europa. In 2017 werd een recordhoeveelheid van bijna 40 ton onderschept. Met nog negen maanden te gaan staat de teller dit jaar al op 17,5 ton.

Na ook verschillende gevallen van geweld in het Antwerpse moet het zogeheten Stroomplan de controles aanzienlijk verscherpen. Douanetopman Kristian Vanderwaeren geeft in Knack aan dat wordt onderzocht of voortaan alle relevante containers - 3 tot 3,5 miljoen exemplaren - kunnen worden gescreend, in plaats van de huidige 34.000, zowat 1 procent. Het idee is onder meer om extra scanapparatuur aan te kopen en ook detectieapparatuur op terminals zelf te plaatsen, zodat onmiddellijke controle mogelijk is.

Er loopt momenteel een grootscheepse bevraging en de douane bestudeert ook of een volledige screening wel opportuun en haalbaar is. De eerste resultaten worden in oktober verwacht.

"Maar de uitdaging zal zijn om dat te doen zonder te raken aan de vlotte goederenstroom waarvoor onze haven bekend is", zegt Vanderwaeren nog. Daarmee gaat hij in op het spanningsveld dat bestaat tussen een snelle afhandeling en strenge controle.

Inhaalbeweging

Volgens KU Leuven-criminologe Letizia Paoli was Antwerpen tot voor enkele jaren minder strikt dan grote concurrent Rotterdam, en verhuisden smokkelaars daarom hun trafiek naar de Scheldehaven, al is er volgens haar intussen een inhaalbeweging gemaakt.

Sommigen menen dat de mindere beveiliging te maken had met vrijwaring van de Antwerpse concurrentiepositie. Het parket in Antwerpen vindt dat te kort door de bocht en stelt dat economische parameters niet meespelen bij douanecontroles.

Logistieke keten niet verstoren

"Principieel steunen we dit, want deze pest moet worden uitgeroeid", zegt Dirk Oellibrandt, voorzitter van ABAS, de koepel voor bedrijven die vracht laden en lossen. "Maar het moet technisch haalbaar zijn en het mag de processen niet te erg verstoren." Hij wijst ook op het kostenplaatje.

"Na 9/11 werd ook gekeken naar een 100 procent scanning van containers, maar dat bleek onmogelijk in de logistieke keten in te passen. Een goede screening op basis van een goede risicoanalyse, zoals vandaag ook al gebeurt, daar kunnen we alleen maar achterstaan", vult Olivier Schoenmaeckers aan, directeur van de Antwerpse expediteursvereniging VEA.

Wel waarschuwt hij ervoor dat een strengere aanpak niet in de weg mag komen van het systeem met 'authorised economic operators' (AEO), waarbij bedrijven die aantoonbaar hun processen op orde houden, minder controles krijgen.

"Onze bezorgdheid is dat de logistieke keten niet verstoord wordt, met dermate hoge kosten dat men uitwijkt naar andere havens", klinkt het nog. Beide haventoplui geven evenwel aan dat er constructief overleg met de douane loopt over de plannen.




26 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Van Overveldt

    OEI, dan moet je 100.000 douaniers meer in dienst nemen, alleen al voor Antwerpen. De enigste die de Antwerpse haven nog controleren zijn de speciale eenheden van de Federale Politie, en die zijn WEL bekwaam. Alle drugsvangsten komen door die speciale eenheden. Conclusie douane beter afschaffen, chemicaliën export naar Syrië is geen enkel probleem...

  • guido de cock

    Tegen de tijd dat die scanner er staat gaan de drugs per drone . Of per pakje Amazon ( en dat zijn er miljarden ) Verloren geld.

  • Daniel Corstjens

    Waarom zouden ze? Het brengt toch niets op! Ze screenen liever de pakjes met goederen van buiten de EU,dat brengt 10€ douane kosten op per pakje dat ze controleten!

  • armand mudah

    van 1 naar 100 procent ? als ze aan 10 geraken zou het al een hele verbetering zijn

  • Dirk Landuyt

    Laat me niet lachen. Als die screenings even vlot gaan lopen als het afleveren van een T-document, dan gaat er per jaar 1 boot binnenkomen en misschien nog 1 buitengaan. Da laatste is niet zeker.