"Alcohol is taboe geworden en ook koning auto heeft afgedaan"

Experts wijten forse daling jonge verkeersdoden aan mentaliteitswijziging

Het aantal jongeren dat in het verkeer om het leven komt, is de voorbije tien jaar gehalveerd. Zij keren niet alleen de drank, maar ook de auto de rug toe.
Getty Images/iStockphoto Het aantal jongeren dat in het verkeer om het leven komt, is de voorbije tien jaar gehalveerd. Zij keren niet alleen de drank, maar ook de auto de rug toe.
Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen zakte vorig jaar voor het eerst onder de 300. Opmerkelijk daarbij is dat op tien jaar tijd het aantal jongeren tussen 18 en 24 jaar die in het verkeer aan hun einde komen, is gehalveerd tot 88 doden. De zogenaamde 'weekenddoden' die jarenlang op maandag de krant haalden: dat fenomeen lijkt uitgedoofd. Het VIAS-verkeersinstituut schrijft die gelukkige evolutie toe aan drie factoren: de impact van sensibiliseringscampagnes gericht op die leeftijdsgroep, het feit dat jongeren steeds later hun rijbewijs halen en veranderingen in het uitgaansleven. Daarbij wonnen uitgaansplekken in de stad het pleit van baandiscotheken. Maar er is meer aan de hand, menen zowel socioloog Ignace Glorieux (VUB) als verkeersexpert Johan De Mol (UGent). "Alcohol is een taboe geworden, net als roken". Maar ook: "Jongeren keren de auto de rug toe, ze besteden hun geld liever aan vastgoed".

Professor sociologie Ignace Glorieux (VUB), gespecialiseerd in de tijdsbesteding van de Belg, wijst erop dat op enkele generaties tijd drankgebruik voor jongeren van een stoere aangelegenheid naar een taboe is geëvolueerd, zowel in als buiten het verkeer. Hij stelt ook vast dat het verkeer veiliger is geworden omdat we met zijn allen hoffelijker werden. "Twintig jaar geleden stopte niemand voor een zebrapad, nu stopt iedereen er".




47 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Mario Tersago

    Goed dat de resultaten er zijn! Spijtig dat men het woord 'mentaliteitswijziging' in de mond neemt. Neen, de regels en sensibilisering worden aangepast en aangescherpt om de groeiende mobiliteit te beantwoorden en hier zie je dat veel mensen het moeilijk hebben om zich aan te passen in de situaties en wijzigingen.

  • Diane Van Riet

    Veel jongeren krijgen een firmawagen als ze beginnen te werken en hebben daardoor gemakkelijker geld om een eerste vastgoed te kopen. En dat van het zebrapad klopt niet, het zijn vooral dames die niet zullen stoppen aan een zebrapad en de fietsers in het allemaal rijden roekelozer dan vroeger.

  • jeff De Boeck

    Hier leest ge nog al onzin . Hoe en waar hebben die proffen hun diploma behaald?

  • Jan De Korte

    Een specialist die zoals steeds ver van de realiteit staat. Zal weer een paar mensen interviewen en de lijn doortrekken. Dergelijke mensen moeten eens stoppen met te zeggen wat wij eventueel zouden denken.

  • Geert Heylen

    Het volgend vraagstuk voor onze wanbeleidsmakers: als dit zich verderzet,waar gaan we dan al die mislopen miljarden taksen en btw etc op gaan heffen !!?? Eco !? of uitstoot kachels etc etc etc ... Alleen in belgië kan men een kei nog stropen ... Maar de obese politieke staatstructuren aanpakken ,NO WAY !!!??