Dit verandert er allemaal op 1 november

Alleen rug-, hand- of laptoptassen van normaal formaat mogen nog gratis mee het vliegtuig in, tenzij passagiers extra betalen voor een priority-ticket.
REUTERS Alleen rug-, hand- of laptoptassen van normaal formaat mogen nog gratis mee het vliegtuig in, tenzij passagiers extra betalen voor een priority-ticket.
Een nieuwe maand, enkele nieuwe regels. Vanaf 1 november zullen er een aantal zaken veranderen die belangrijk zijn om te weten. Zo zal de Ierse lowcostmaatschappij Ryanair rolkoffers vanaf dan niet langer aanvaarden als handbagage. Een overzicht van de veranderingen:

Aanpassing van regels rond handbagage bij Ryanair

Reizigers van Ryanair moeten rolkoffers, of andere grotere stukken, tegen extra kost laten inchecken als bagage voor de vrachtruimte. Alleen rug-, hand- of laptoptassen van normaal formaat mogen nog gratis mee het vliegtuig in, tenzij passagiers extra betalen voor een priority-ticket

Ook concurrent Wizz Air zal de regels aanpassen: zij laten nog één gratis stuk handbagage toe in de cabine. Net als Ryanair gaf ook Wizz Air aan dat ze zo het in- en uitstappen door passagiers vlotter willen laten verlopen. Passagiers bij Wizz mogen nog een stuk handbagage van 40 bij 30 bij 20 cm aan boord meenemen. Wie een "WIZZ Priority"-pas koopt, mag een iets grotere trolley meenemen als handbagage.

Administratieve geldboete voor overlast op trein en in station

Overlast op treinen, in stations en op stationsparkings kan vanaf 1 november met een administratieve geldboetes, gaande van 50 tot, bij recidive, 500 euro, bestraft worden. Om die boetes te kunnen uitschrijven, zal het treinpersoneel “legitimatiekaarten” moeten dragen waarop hun familienaam en de eerste letter van hun voornaam te zien is. Treinbegeleiders, perronpersoneel en Securail-agenten zullen de boetes kunnen uitschrijven. 

Securail-agenten konden al pv’s opstellen, maar die moesten vooralsnog via justitie passeren. Ook voor minderjarigen, vanaf 14 jaar, is er een procedure, zij het met lagere boetebedragen, tot maximaal 175 euro.

Overtredingen die met administratieve geldboetes bestraft kunnen worden, zijn in vier categorieën ingedeeld. Binnen de eerste categorie, die met een boete van 50 euro bestraft wordt, past onder meer roken op plaatsen waar een rookverbod geldt. Categorie 2 is, onder meer, graffiti spuiten op treinen of op- of uitstappen van een trein als het spoorwegpersoneel dat verboden heeft. Deze overtredingen worden met 100 euro bestraft. Zwartrijden, categorie 3, kost 250 euro. Categorie 4, 300 euro, is voor het vervalsen van vervoersbewijzen en vernielen van stations. De bedragen lopen verder op bij herhaling binnen het jaar

Treinbegeleiders, perronpersoneel en Securail-agenten zullen de boetes kunnen uitschrijven.
Photo News Treinbegeleiders, perronpersoneel en Securail-agenten zullen de boetes kunnen uitschrijven.

Rechtbank van koophandel heet voortaan ondernemingsrechtbank

Op 1 november treedt een modernisering van het ondernemingsrecht in werking. Een nieuwe definitie van het begrip “onderneming” moet leiden tot meer rechtszekerheid. De gemoderniseerde wet wijzigt ook de naam van de rechtbank van koophandel, die voortaan ondernemingsrechtbank zal heten.

De hervorming van minister van Justitie Koen Geen (CD&V) ontmantelt het wetboek van koophandel, met verouderde basisbegrippen als ‘handelaar’ en ‘koopman’, uitgewerkt voor de maatschappij ten tijde van Napoleon, waarin kleinhandel de voornaamste commerciële activiteit was. De nieuwe definitie moet meer aansluiten bij de realiteit van vandaag. Na 211 jaar houdt het wetboek van koophandel op te bestaan: het gaat op in het wetboek van economisch recht.

De nieuwe rechtbank zal ook bevoegd worden voor landbouwers, vrije beroepers en vzw’s. Zij worden ook als ondernemingen beschouwd en zullen een ondernemingsnummer moeten hebben. Volgens Geens gaat het om een vereenvoudiging

EHBO-opleiding verplicht voor behalen rijbewijs in Brussel

In het Brussels gewest bestaat de rijopleiding vanaf 1 november ook uit een EHBO-opleiding. Elk jaar zullen er zowat 20.000 opleidingen gegeven worden. De doelstelling van de cursus is om de automobilisten een basisvorming te geven, zodat ze weten hoe ze moeten omgaan met slachtoffers in het verkeer. De eerste minuten na een ongeval zijn immers vaak cruciaal.

“Wie zo’n EHBO-opleiding volgde, zal nog voor de hulpdiensten arriveren de juiste dringende zorgen kunnen toedienen bij het slachtoffer van een verkeersongeluk”, stelt staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets. De kosten voor de cursus neemt het Brussels gewest op zich, waardoor het kosteloos is voor de kandidaat-bestuurders. 

Het Brussels gewest wordt het enige gewest in België waar een EHBO-opleiding verplicht is voor het behalen van het rijbewijs. 

De doelstelling van de cursus is om de automobilisten een basisvorming te geven, zodat ze weten hoe ze moeten omgaan met slachtoffers in het verkeer.
Hans Verbeke De doelstelling van de cursus is om de automobilisten een basisvorming te geven, zodat ze weten hoe ze moeten omgaan met slachtoffers in het verkeer.



162 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Louis Heyens

    EHBO-opleiding verplicht voor behalen rijbewijs in Brussel ... + het diploma van alpinist om iemand uit een zinkgat te redden en dan op de koop toe dat van zwemmende redder moest er teveel water in dat zinkgat staan. Maar er is een simpele oplossing, haal uw rijbewijs in Vlaanderen of beter nog in Wallonië (minder lange wachttijd voor verkrijgen definitief rijbewijs)

  • Lydia Vermeiren

    hoe komt het de indeed is gestegen en heb 7 euro minder op de maand en betaal ook nog belastingen en ben gepensioneerd wat verstaat ge daar mee schandalig noem ik dat

  • Edgard Gielis

    en wanneer veranderd het pensioen maar omhoog zomaar zonder index welke 1 van welke maand

  • Jo Van Caenegem

    Het feit dat de treinperikelen - spoorlopen zou ook toch gerust tot een boete van rond de €17 000 mogen leiden - bewijst dat daar iets serieus schort. Het trekt jonge mensen aan om daar keet te schoppen, maak ik me wel wat zorgen in.Dat graffiti überhaupt nog bestààt anno 2018, in dit digitale tijdperk, raar!! Zo hebben ze nog eens beweging, maar ik had verwacht dit dat nu al lang uitgestorven zou zijn geweest. Dus zit dit dierlijk territoriaal gedrag dieper dan ik dacht, hence voetbal.

  • Ingmar Guillaume

    Philomena, je meent het nog ook. Ik denk (weet) dat elke school vrij is om dat te kiezen.