Directie en vakbonden De Lijn Vlaams-Brabant bereiken akkoord over sociaal conflict

Vanavond nog beperkte hinder, vanaf morgen rijden bussen weer normaal

BELGA
De directie en de vakbonden bij De Lijn Vlaams-Brabant hebben een akkoord bereikt over het sociaal conflict. Daarmee komt na tien dagen een einde aan de stakingsactie. Vanavond is er nog beperkte hinder in bepaalde regio’s, maar vanaf morgen zullen de bussen weer normaal rijden. Het akkoord heeft de goedkeuring van de drie vakbonden.

In Vlaams-Brabant zullen tijdens de avondspits en de rest van de avond meer dan acht op de tien bussen rijden. De impact van de vakbondsactie is nog steeds het grootst in de Vlaamse Rand rond Brussel. In de regio Leuven blijft er ook nog enige hinder, maar die is minder groot. In Oost-Vlaanderen rijdt meer dan 90 procent van de bussen uit. De hinder is daar het grootst in de regio Gent. De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij verwacht dat de bussen vanaf morgen weer normaal zullen rijden.

Vanochtend bereikten de directie en vakbonden bij De Lijn Vlaams-Brabant na tien dagen stakingsacties een akkoord. 

In de deal belooft de directie aanpassingen aan de planning voor chauffeurs en controleurs. Wijzigingen aan werkroosters voor de volgende dag kunnen ten laatste om 12 uur aan de betrokkene gemeld worden. Er komt met het oog op de berekening van de lonen ook een nauwkeurigere ‘puntering’ voor de werkelijk gewerkte uren. De loonadministratie van De Lijn belooft een snellere oplossing voor fouten in de berekening van het loon en vergoedingen. Alle geplande verloven in deze provincie zijn goedgekeurd tot en met 31 december.

Inspanningen

De onderhandelingen in Leuven duurden nauwelijks een uur. De directie kon zich met name vinden in de aanpassingen die de vakbonden gisteren al hadden voorgesteld aan het voorstel dat de directie de dag voordien had overgemaakt, na afloop van de verzoeningsvergadering. De directie was gisteren evenwel vertegenwoordigd door iemand die geen mandaat had om te onderhandelen

Bij De Lijn wordt tevreden gereageerd op het akkoord. Het bedrijf bevestigt “dat ze de vragen in verband met onder meer de dag- en maandplanning van de chauffeurs zal blijven oppikken, en dat alle vakantiedagen werden toegekend voor 2019". Voorts wordt benadrukt “dat er de voorbije maanden enorme inspanningen werden geleverd op vlak van rekrutering en dat die inspanningen ook zullen aanhouden”.

“Eindelijk erkenning van problemen”

“Het akkoord is een eerste aanzet en het kan altijd beter, maar het grote pluspunt is dat de directie eindelijk de problemen bij het personeel erkend heeft, en zich niet langer kan verschuilen achter een ‘ik weet van niets’ zoals directeur-generaal Kesteloot op tv verklaarde”, zegt vakbondssecretaris Marcel Conters (ACOD) in een reactie op de deal.

Conters verwijst naar de massale steun aan de syndicale eisen vanwege het personeel van De Lijn tijdens de stakingsactie in Vlaams-Brabant en de rest van Vlaanderen. “Dit moet een heel belangrijk teken zijn aan het management dat er wel degelijk veel onrust en onvrede is bij chauffeurs en personeel van technische diensten”, aldus de vakbondsman.

“Wij hopen ook dat De Lijn nu eindelijk meer zal investeren in het personeel en niet alleen in infrastructuur zoals de aankoop van nieuwe autobussen”, aldus Conters, die de directie voorts nog waarschuwt “dat de vakbonden erop zullen toekijken dat de afspraken nageleefd worden”.

ACV: “Staking heeft nodeloos lang geduurd”

Ook na het bereiken van het akkoord bij De Lijn vraagt het ACV zich af “wat deze langdurige stakingsactie in Vlaams-Brabant heeft opgeleverd”. “Heel wat zaken die in dit akkoord staan waren immers tijdens voorafgaandelijk overleg al toegezegd door de directie”, aldus vakbondssecretaris Jo Van der Herten (ACV).

“De staking heeft ook nodeloos lang geduurd. Al vorige week donderdag lag een ontwerpakkoord voor dat dinsdag na de verzoeningsvergadering op basis van onze suggesties nog bijgewerkt werd. ACOD en ACLVB hebben daar woensdag nog hier en daar nog een woord en een komma aan veranderd om uiteindelijk samen met ons vandaag de tekst te tekenen”, aldus Van der Herten.

“Dit is een staking met grote financiële repercussies zowel voor De Lijn, de reizigers als ook de stakende personeelsleden, terwijl hetgeen aan de onderhandelingstafel bereikt werd in de praktijk weinig voorstelt”, aldus de ACV-er. Als hoofdschuldige voor dit alles wijst Van der Herten naar de socialistische vakbond ACOD.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • remy lempa

    duidelijk dat de vakbonden hun doel voorbij streven , moeten aan banden gelegd worden en zeker geen uitbetalingen van loon bij staking

  • Guy muis

    goed werk van de vakbond,al goed dat we die hebben in dit land!

  • Catherine MISTIAEN

    Laat de werknemers (met vast contract), die ongelukkig zijn op het werk, zelf aan het woord komen, oog in oog met de directie. Geen tussenpersonen of andere 'filters', aub. Elke werknemer moet eerlijk durven zeggen wat er nog ontbreekt om de job goed uit te kunnen voeren (met plezier). 10 minuten x aantal werknemers verdeeld in groepen per probleem, zal minder tijd in beslag nemen dan 10 dagen staken.

  • Marco Maerten

    Wim Haelewyn,niemand zal u weerhouden om je om te scholen tot buschauffeur bij de lijn..ze zoeken er nog veel,en je hebt al een collega erbij..nietwaar Rik?

  • Celina Vandermeiren

    Prachtig,vandaag twee uur op een bus staan wachten in het waasland. Heel goede reclame voor het openbaar vervoer. Had nochtans gelezen dat de vakbonden in stuurgroepen zitten voor milieuacties. Of hoe de gewone burger weer eens misleid wordt.