Diependaele wil oneigenlijk gebruik pick-ups inperken

Pick-uptrucks worden steeds populairder in Vlaanderen.
Shutterstock Pick-uptrucks worden steeds populairder in Vlaanderen.
Vlaams minister van Begroting Matthias Diependaele (N-VA) wil het oneigenlijke gebruik van pick-uptrucks inperken. Dat zei hij vandaag in het parlement na een vraag van Jos Lantmeeters (N-VA).

Er rijden momenteel ongeveer 31.000 pick-ups, ingeschreven als lichte vracht, rond op de Vlaamse wegen. In 2016 ging het nog om 25.000. De voertuigen zijn populair omwille van de fiscale voordelen. Ze worden als lichte vrachtwagen belast, maar hebben in veel gevallen toch vijf zitplaatsen.

"Ik heb mijn administratie de opdracht gegeven om grondig te onderzoeken of er eventueel een oplossing mogelijk zou zijn om het oneigenlijke gebruik van pick-ups in te perken", zei Diependaele vandaag. Hij wijst er wel op dat de definitie van lichte vracht is opgenomen in een samenwerkingsakkoord tussen de overheden. Voor een wijziging is dus overleg nodig.

"Die wagens verbieden is voor mij geen optie", ging Diependaele voort. "Ik denk dat mensen nog altijd de vrijheid moeten hebben om zich de auto aan te schaffen die ze willen, om de reden die zij willen. Als mensen daarmee willen rijden om - ik zeg maar iets - een jetski naar de zee te sleuren of als statussymbool of wat dan ook, dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Men mag dat gerust doen. Maar dan is er geen reden om daar een fiscaal voordeel aan toe te kennen."

Een tuinaannemer, bijvoorbeeld, moet daarentegen nog wel een voordeel kunnen genieten voor zijn pick-up. "We gaan een overleg opstarten met de andere gewesten", aldus Diependaele. "Of we dit probleem binnen een hervorming van de verkeersfiscaliteit zullen kunnen oplossen? Ik wil dat wel proberen, maar ik ga er geen overmoedige uitspraken over doen." 

Matthias Diependaele (N-VA), Vlaams minister van Begroting
Photo News Matthias Diependaele (N-VA), Vlaams minister van Begroting



41 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Niels Van Waeyenberge

    Die maar verder, met al jullie nieuwe wetten en politieke regels.. Der untergang van België... Sorry Matthias, ben beschaamd op u gestemd te hebben bij de gemeente verkiezingen... Kracht van verandering.. Verandering voor de rijken zeker, middenstand kunnen we binnenkort klasseren bij de armen..

  • Riff Moyens

    De oplossing is simpel, géén BTW- nummer géén voordelen. Als ik een Goed Mustang 5.0 koop dan moet ik in Vlaanderen 11336,47€ BIV betalen en per jaar 3345,42€ rijtaks. Mijn gebuur heeft een Cadillac Escalade V8 6.0 en die betaald géén BIV en 200€ per jaar rijtaks. En die is een gewone fabrieksarbeider...

  • niels van oudenhove

    Zouden de tegenstanders ook beseffen dat het dan ook duurder wordt om hun kinderen een goedkope camionette te kopen als eerste wagen want lichte vracht is niet enkel een pickup. Ook de gewone camionettes zoals een Citroën Berlingo bijvoorbeeld. De bompa die een goedkope camionette heeft om op zaterdag te gaan vissen, zal ook meer moeten betalen van zijn pensioen. Zelfstandige in bijberoep worden is ook een optie. Dan kan er nog t 1 en ander op de zaak gekocht worden :D

  • Theo Van Hoof

    Je weet niet wat je vertelt Danny Valcke. Zodra de PU belast wordt als een PW wil ik ook wel een PW COC. Hoef ik niet naar de jaarlijkse keuring. Wil ik toch een aanhangwagen trekken, dan mag ik dat zonder beperkingen in Duitsland. Nu mag het niet vanaf zaterdagmiddag. Er zijn trouwens voldoende uitwegen. Een 4x4 bestelwagen of een 4x4 MH. Die betaalt ook geen BIV en max 240€ wegentaks. Ook al weegt die 25ton en heeft die de grootte van een bus.

  • mertens jean

    Laat de mensen die een pick-up willen kopen doen, maar de vrijstelling van belastingen enz. mag enkel gelden voor mensen die zulk een voertuig nodig hebben voor hun beroep.