Dienstregeling NMBS wordt beperkt aangepast

PHOTO_NEWS
Op zondag 13 december voert de NMBS de jaarlijkse aanpassing aan haar dienstregeling door. De voornaamste wijzigingen in het aanbod voor Vlaanderen en Brussel zijn vooral gevolg van de ingebruikname van de spoortunnel Schuman-Josafat eind dit jaar en de elektrificatie van het baanvak Herentals-Mol, zo meldt de spoorwegmaatschappij vandaag in een persbericht. Reizigersvereniging TreinTramBus is tevreden over de verbeteringen in en rond Brussel, maar vindt de aanpassingen elders in het land te beperkt.

Sinds de invoering van het nieuwe vervoersplan in december 2014 - de belangrijkste grondige herschikking sinds 1998 - werden kleinere technische aanpassingen doorgevoerd om de stiptheid en vlotheid van het verkeer te verbeteren. Ook werd de capaciteit van een zestigtal treinen versterkt, aldus de NMBS.

De tunnel Schuman-Josafat verbindt de spoorlijnen 161 (Namen-Brussel), 124 (Nijvel-Brussel) en het zuidelijke met het noordelijke deel van het ringspoor 26 door het bedienen van de Europese wijk. Het nieuwe vervoersplan had reeds rekening gehouden met de ingebruikname van de tunnel zodat de impact op de dienstregeling beperkt is.

Vanaf december worden twee extra stopplaatsen in Brussel in gebruik genomen: Thurn & Taxis (lijn 28) zal elk uur bediend worden door de verbinding S10 Dendermonde-Brussel-West-Brussel-Zuid-Aalst, Mouterij (lijn 161) wordt de hele dag bediend door de verbinding S5 Halle-Brussel-Schuman-Vilvoorde.

Mol-Herentals

Vanaf december kan op het traject Mol-Herentals met elektrisch treinmaterieel gereden worden. Dat maakt een flexibelere inzet van materieel (diesel of elektrisch) mogelijk. Zo zal de L-trein tussen Mol en Antwerpen voortaan met elektrisch materieel kunnen rijden. Twee P-treinen tussen Herentals en Brussel-Zuid (één zowel 's ochtends als 's avonds) worden verlengd tot Mol. Dat betekent dat ook Geel en Olen dan een rechtstreekse verbinding krijgen met Brussel.

Alle aanpassingen zijn al te raadplegen via de klassieke communicatiemiddelen (routeplanner via website, app, enz.).

TreinTramBus

TreinTramBus verwelkomt onder andere de bijkomende treinen naar luchthaven Brussel Nationaal vanuit de Europese wijk. "Die verbinding beantwoordt aan een reële vervoersvraag en vormt een goed alternatief voor de overvolle wegen in het noordoosten van Brussel. Het is echter onbegrijpelijk dat er de eerste jaren op zaterdag en zondag helemaal geen treinen komen tussen de Europese wijk en de luchthaven."

Ook de lancering van het "S-net", het voorstedelijke spooraanbod, is positief. Wel pleit TreinTramBus uitdrukkelijk voor een frequentere treindienst op dit net. "Met amper één S-trein per uur op tal van verbindingen bengelt Brussel zowat aan het staartje van de Europese hoofdsteden." De organisatie wijst in dit verband ook naar lijn S9 Eigenbrakel - Brussel-Schuman - Leuven, die maar vier keer per dag rijdt. "De trein haalt in verplaatsingen uit het voorstedelijk gebied rond Brussel een opvallend laag marktaandeel. Alleen een hoogfrequente dienst kan een alternatief vormen voor de files", klinkt het.

Elders in het land zijn de aanpassingen beperkt. Als voorbeeld wijst TreinTramBus op de bediening van de stopplaats Gentbrugge, waar ondanks sterk gestegen reizigersaantallen veel minder treinen stoppen dan vroeger. De Noorderkempen blijft eveneens ondermaats bediend en tussen Kortrijk en Brugge is er nood aan snelle IC-treinen, zoals ze tot eind 2014 reden, besluit TreinTramBus.