Deze vijf treinstations hebben geen personeel meer op het perron

Foto ter illustratie.
photo_news Foto ter illustratie.
Al op vijf treinstations in Vlaanderen is er geen NMBS-personeel meer om de reiziger te helpen. De onderstationschef is er weggehaald om het personeelstekort in grotere stations op te vangen, schrijft Het Nieuwsblad. Reizigersorganisatie Trein-Tram-Bus hekelt de mindere dienstverlening, maar bij de NMBS verwijst men naar de 1.400 vacatures die openstaan.

Lokeren, Gent-Dampoort, Essen, Noorderkempen en Roeselare moeten het sinds kort stellen zonder onderstationschef. Dat is de man of vrouw die op de perrons zelf informatie geeft, een oogje in het zeil houdt, maar ook treinaansluitingen beter op elkaar afstemt.

"Als een trein ergens vertraging heeft, dan kan de onderchef een andere trein in het station even tegenhouden, zodat reizigers hun aansluiting niet missen. In stations met veel aansluitingen is dit dus een heel nuttige functie", zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman in de krant. "We hebben dan ook besloten om onderstationschefs tijdelijk te verschuiven naar dergelijke belangrijke stations."

Volgens de spoorwegmaatschappij zijn er voldoende alternatieven. "Er zijn altijd andere mensen om info te geven, er is nog het veiligheidspersoneel en er zijn ­camera's om alles in het oog te houden.” Maar TreinTramBus spreekt niettemin van een vermindering van de dienstverlening. "Doordat ook de loketten steeds minder open zijn, heeft de reiziger op de duur helemaal geen aanspreekpunt meer", klinkt het.

Arbeidstekort

Bij de NMBS wijst men op een structureel arbeidstekort. Dit jaar staan er 1.400 vacatures open, vooral bij treinbegeleiders. Men is echter volop aan het aanwerven, volgende maand komen er honderd begeleiders bij.




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Robert de Jonge

    Probeer het nog eens. Het zijn veel veel meer dan vijf stations. In Limburg (ook Vlaanderen) kan ik er makkelijk tien noemen en Diest ???

  • Kenny Brusseel

    En dan willen ze nog steeds dat we met de openbare vervoer gaan rijden

  • Jef Coston

    Guido, een treinbegeleider is een trein'chef' of chefgarde. Een onderstationchef is een stationschef. Ik kan u verzekeren dit zijn het gewone personeel die er voor U staan. Niets hiërarchie, gewoon baas van de trein en de andere baas van het station. Idd véél te weinig treinbegeleiders, deze mensen krijgen geen vakantie door personeelstekort! Zomer volgend jaar verlof voor de treinbegeleider? Vergeet het maar!

  • willem merken

    Iemand ooit het station van Vilvoorde gezien de vergelijking met Mons en Liège kan niet groter zijn. Maar ja dat ligt in Vlaanderen.

  • Freddy Van de Velde

    Die vermindering van dienstverlening is al jaren aan de gang . Bedroevend hoe je nergens meer terecht kunt voor een vraag , een helpende hand ,sociale controle op de perrons ......... Schril contrast met bvb Engeland waar de stations er proper bijliggen en netjes geschilderd worden ,en neen dit heeft niets te maken met privatisering . Service en onderhoud zijn basisbehoeften ,hier gooit men liever het geld weg aan melagomane projecten en eindeloze studies