Deze extra veiligheidssystemen zijn verplicht in nieuwe Europese auto's vanaf 2022

Archiefbeeld van een kettingbotsing op de E314 bij Maasmechelen vorig jaar.
BELGA Archiefbeeld van een kettingbotsing op de E314 bij Maasmechelen vorig jaar.
Alle auto's die vanaf 2022 op de Europese markt komen, moeten worden uitgerust met een hele reeks geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. Onderhandelaars van het Europees Parlement en de lidstaten hebben hier een politiek akkoord over gesloten. 

Fabrikanten worden verplicht een intelligente snelheidsassistent (snelheidsbegrenzer, red.), een aansluitpunt voor een alcoholslot, noodremsystemen, verbeterde gordels en een hulpmiddel om in de rijstrook te blijven standaard in te bouwen in nieuwe modellen. Een camera of sensor moet achteruitrijden veiliger maken. Ook een datarecorder bij een ongeval wordt verplicht, evenals een waarschuwingssysteem dat slaperigheid en smartphonegebruik door de bestuurder opmerkt.

Veel van de snufjes worden ook verplicht voor nieuwe bestelwagens, vrachtwagens en bussen. Trucks krijgen systemen om chauffeurs te attenderen op voetgangers, en fietsers en de 'dode hoek' moet verdwijnen.

Volgens de Europese Commissie leiden de maatregelen tot 25.000 minder verkeersdoden tegen 2038 en ten minste 140.000 minder slachtoffers met ernstige verwondingen.

Menselijke fouten

Negen op de tien verkeersongelukken zijn toe te schrijven aan menselijke fouten. “We kunnen en moeten hier verandering in brengen”, aldus EU-commissaris Elżbieta Bieńkowska (Industrie). “Met de nieuwe geavanceerde veiligheidsfuncties die verplicht worden, kunnen we dezelfde impact hebben als toen de veiligheidsgordels voor het eerst werden geïntroduceerd.”

De Europese Adviesraad voor Transportveiligheid (ETSC) reageert tevreden. “Een grote sprong voorwaarts voor de verkeersveiligheid in Europ”, zegt directeur Antonio Avenoso. Na de formele goedkeuring wordt de wetgeving drie jaar later van kracht.




34 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Dennis Senders

    Patrick Wynants, gij zijt wel slim e... Uw navigatie op uw gsm heeft internet nodig e...

  • karel van zand

    Een oldtimer kopen om het plezier van het rijden te behouden... en nee dat staat niet synoniem met snelheid

  • Patrick Wynants

    En in heel dat eu parlement geen ene slimme politieker die eraan denkt om de gsm straling in de auto te blokkeren.....ik zie nochtans bij heel veel tegenliggers enkel hun haar en niet hun gezicht omdat ze aan het smsen zijn.

  • Hubert Lescroart

    Al die snufjes zitten reeds in mijn Mercedes van 2016 ingebouwd mits betaling natuurlijk. Het gaat maat ongeveer 70 Euro meerkosten ,Ha, ha,ha !

  • james vroman

    ook overal snelheid verlagen in de bebouwde kom naar 30 km/u in plaats van 50 ...veel minder lawaai en veiliger voor fietsers .