Deur naar (afgeslankte) kilometerheffing staat weer op een kier

Illustratiebeeld.
Photo News Illustratiebeeld.
Samen met Vlaanderen een afgeslankte versie van de kilometerheffing invoeren, waarbij het platteland wordt gespaard. Dat ultiem voorstel lanceert Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) in De Morgen. Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld) zegt dat ze bereid is om te luisteren.

"Ik hoor dat minister Peeters geen kilometerheffing wil omdat mensen geen alternatieven hebben voor de auto. Dat beschouw ik als een opening. Laten we stapsgewijs van start gaan en het systeem zo moduleren dat je enkel betaalt op trajecten waarop een alternatief voor de auto bestaat, zoals trein of bus. Als je uit een verre uithoek in Limburg of West-Vlaanderen komt, waar geen bus rijdt, dan wordt jouw tarief op nul gezet", verklaart Van den Brandt.

De Vlaamse regering beloofde al in 2009 te onderzoeken hoe een slimme kilometerheffing kan worden ingevoerd. Vorig jaar besloot de Vlaamse regering in het kader van haar klimaatplan opnieuw dat die heffing er moest komen. Toenmalig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) verdedigde die ook. Maar toen een voorbereidende studie tijdens de kiescampagne uitlekte, met prijzen van 2 tot 5 eurocent per kilometer, ontstond er ophef. Opgejut door Vlaams Belang, keerde N-VA uiteindelijk zijn kar en werden de plannen van tafel geveegd.
Huidig Vlaams mobiliteitsminister Peeters is bereid om te luisteren, maar stelt dat een kilometerheffing "geen platte belastingverhoging" mag worden.




187 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jos Spriet-Dewaele

    Zal een heel slimme kilometerheffing moeten zijn Als je in stad garage niet bij de woning hebt telkens betalen als je naar de winkel geweest bent om thuis te laden en lossen of als je zonder auto niet uit je woning kan door handicap als je niet zonder auto bij de dokter of in ziekenhuis komt. Wij bestellen meer en meer via internet omdat we dan zeker zijn om geen boete te krijgen en levering aan huis gratis is. Men promoot kopen bij de lokale handelaar maar neemt maatregelen om dit tegen te gaan

  • Anthony Mccord

    Zorg dat volgende opgelost wordt. > persoon 1 moet van Brussel gaan werken in Antwerpen.Persoon 2 moet van Antwerpen gaan werken in Brussel. Ze werken voor dezelfde firma en doen hetzelfde werk !! Ik spreek hier uit eigen ervaring ! Vergadering gaat door in Antwerpen terwijl 95% van de leden uit Limburg komen !!! Enz enz

  • Johan Van loocke

    Laat om te beginnen al die Franse personenwagens eens mee betalen! Wij betalen ons blauw in Frankrijk en zij rijden hier massaal gratis. Ik doe 5 dagen per week Gentbrugge - Kruisem via de E 17 voor mijn werk ( in 3 ploegen ) en zeifs om 4 u zie je ze al. Dan nog dikwijls met defecte verlichting of middenvak rijden aan 100 per uur. Als ze geld nodig hebben, daar wat controleren = boetes gegarandeerd !

  • Betty Dams

    Zolang het openbaar vervoer rijdt van waar je niet woont, naar waar je niet moet zijn, op een moment dat je niet uitkomt, blijft iedereen voor de auto kiezen. Met de bus en de trein ben je drie keer langer onderweg. Zelfs met de fiets ben je nog sneller.

  • Marc Statham

    Begin eens met de lichte vrachten te belasten en laten betalen zoals een gewone auto.