Descheemaecker: "Het moet gedaan zijn met kappen op De Lijn"

Marc Descheemaecker, voorzitter van de raad van bestuur van De Lijn.
EPA Marc Descheemaecker, voorzitter van de raad van bestuur van De Lijn.
Marc Descheemaecker heeft vandaag bij de voorstelling van het jaarverslag van De Lijn, waar hij voorzitter van de raad van bestuur is, stevig uitgehaald naar politici die kritiek hebben op de vervoersmaatschappij. "Sommige politici vinden het nogal gemakkelijk om op de kop van De Lijn te kloppen met verdraaide cijfers en verkeerde argumenten", zei hij.

Descheemaecker maakte zich druk over twee lokale discussies: in Antwerpen is er heisa over de beslissing om de zomerregeling voor de trams al in juni te laten ingaan. De maatschappij had vorig jaar vastgesteld dat in die maand al heel wat minder mensen de tram opstappen. In de zomerdienstregeling rijdt niet om de acht maar om de tien minuten een tram. In Gent werden dan weer vragen gesteld bij het feit dat De Lijn geen elektrische busjes kan leveren om mensen door het uitgebreide voetgangersgebied te rijden.

"De kranten stonden er vol van. Gigantische artikels", zei Descheemaecker met enige zin voor overdrijving. "De stad Gent ging uiteindelijk zelf twee elektrische busjes inzetten, eigenlijk veredelde golfkarretjes met acht plaatsen. Meer een verkiezingsstunt. Maar nu zetten ze in de voetgangerszone diesels in. Ondertussen zijn er wel honderden en duizenden woorden geschreven over de incompetentie van De Lijn die er niet met elektrische busjes kan rijden."

"Ook de Antwerpse oppositie lanceert politieke statements in haar vechtpartijen met de meerderheid. Het is een beetje minnetjes dat ze een publieke dienstverlening schofferen", aldus nog de voorzitter van De Lijn. "Er wordt binnen De Lijn hard gewerkt om de reizigers ter wille te zijn. Ik beschouw het meer als goed beheer dat de zomerdienstregeling al in juni wordt ingevoerd."

Ondertussen zijn er honderden en duizenden woorden geschreven over de incompetentie van De Lijn die in Gent, in de voetgangerszone, niet met elektrische busjes kan rijden

Marc Descheemaecker
De gratis shuttlebusjes naar het Gentse stadscentrum vertrekken onder meer aan de Park & Ride aan de Weba.
James Arthur De gratis shuttlebusjes naar het Gentse stadscentrum vertrekken onder meer aan de Park & Ride aan de Weba.

Niet verwend

Intussen heeft de Gentse schepen van Mobiliteit, Filip Watteeuw (Groen), al gereageerd. Hij zegt verbaasd te zijn over de uithaal van Descheemaecker. "Hij spreekt van gigantische artikels, ik heb weet van één artikel", zegt Watteeuw, verwijzend naar een krantenkop van begin maart, waarin stond dat Gent zelf elektrische busjes zou inzetten in het voetgangersgebied omdat De Lijn niet aan die vraag kon voldoen.

"Ik begrijp niet goed waarom hij uithaalt naar Gent, dat zelf inspanningen doet om de wandelbusjes te betalen. Voorlopig is dat een klassieke camionette (op diesel) die op vrijdag en zaterdag rijdt, maar normaal gezien moet de elektrische wandelbus er in september of oktober zijn. Ondertussen betalen we zelf de shuttledienst van de Park & Ride (Weba) tot het stadscentrum. Net als bij de wandelbusjes heeft De Lijn zelfs niet meegedaan aan de gunning, terwijl die dienstverlening in se geleverd zou moeten worden. En we betalen ook nog eens mee aan de bussen na 23 uur. Ik vind dat in een stad als Gent niet zo vanzelfsprekend", zegt Watteeuw, er ook nog aan toevoegend dat Gent op vlak van vertramming de laatste twintig jaar "niet verwend werd".

Toch zegt Watteeuw dat Descheemaecker een punt heeft: er mag niet zomaar gekapt worden op De Lijn. "Ik zou dat ook nooit doen, maar je kan niet om het feit heen dat De Lijn een organisatie is die in het defensief zit en dat heeft onder meer te maken met een gebrek aan middelen. Eigenlijk zou het de taak moeten zijn van de voorzitter om voor het openbaar vervoer weer een offensief beleid uit te tekenen, en dat zie ik niet. Er is een duidelijke nood in de tweede grootste stad van Vlaanderen, en ik stel vast dat De Lijn daar niet op inspeelt."

Schepen van Gent, Filip Watteeuw.
BELGA Schepen van Gent, Filip Watteeuw.

Je kan niet om het feit heen dat De Lijn een organisatie is die in het defensief zit en dat heeft te maken met een gebrek aan middelen. Eigenlijk moet het de taak van de voorzitter zijn om weer een offensief beleid uit te tekenen, en dat zie ik niet

Filip Watteeuw (Groen)