Derde recordjaar op rij voor Nationale Loterij én meer winnaars

Archiefbeeld ter illustratie (een delegatie van de Nationale Loterij bezocht Delhaize Lede als winnend verkooppunt).
Koen Moreau Archiefbeeld ter illustratie (een delegatie van de Nationale Loterij bezocht Delhaize Lede als winnend verkooppunt).
De Nationale Loterij heeft vorig jaar opnieuw recordcijfers in de boeken kunnen schrijven. Er werd voor meer dan 1,44 miljard euro ingezet op haar producten, zoals EuroMillions, Lotto en krasbiljetten. Ook het aantal winnaars lag nog nooit zo hoog, alleen hun totale winst daalde. Maar dat is toeval, zo zei CEO Jannie Haek vandaag tijdens een persconferentie.

In totaal kochten vorig jaar 6,4 miljoen mensen minstens een keer een product van de Nationale Loterij. Er waren in totaal bijna 269 miljoen transacties, goed voor een gemiddelde inzet van 5,3 euro per keer. De gemiddelde speler kocht door het jaar heen circa 42 keer een product, wat betekent dat hij of zij gemiddeld 225 euro uitgaf op jaarbasis.

De Nationale Loterij verhoogde de voorbije jaren de winstkansen voor haar producten, van een op de vier naar een op de drie. Dat leverde vorig jaar een recordaantal van 93,8 miljoen winnaars op. Zij mochten ruim 834 miljoen euro onder elkaar verdelen, of gemiddeld 8,9 euro per winnaar.

Spelerswinsten

Het totale bedrag van de spelerswinsten lag lager dan in 2018 (toen meer dan 900 miljoen euro), maar dat is volgens Haek toevallig. In 2018 waren er immers vier grote EuroMillions-winnaars, in 2019 was dat er maar eentje. Die ene winnaar was wel meteen de grootste geluksvogel van het voorbije jaar en kreeg er in één klap bijna 32,7 miljoen euro bij op de bankrekening. Over het hele jaar wonnen 41 mensen minstens een miljoen euro.

EuroMillions bleef het belangrijkste product van de Nationale Loterij. De omzet ervan steeg vorig jaar met 12 procent tot 562 miljoen euro, ook een record. Dat is te danken aan een uitzonderlijk lange reeks van veertien opeenvolgende trekkingen zonder winnaar, waardoor de jackpot opliep tot 190 miljoen euro, zo klonk het.

Op de tweede plaats komt Lotto. Dat product bevestigde dat de recente vernieuwing (met onder andere meer winstkansen) goed wordt ontvangen. Het groeide voor het tweede jaar op rij (met ruim 2 procent tot 440 miljoen euro). De krasbiljetten (Subito, Win For Life ...) en het onlinegamma Woohoo deden het 15 procent beter en leverden een omzet op van 340 miljoen euro.

Online

Het is geen verrassing dat mensen steeds vaker online spelen. Het digitale kanaal werd vorig jaar bijna een kwart groter en het vertegenwoordigt nu 20 procent van de omzet. Maar de meesten kiezen voorlopig nog altijd voor de traditionele weg van de krantenwinkel. Die vertegenwoordigen nog altijd 53 procent van de omzet. Nochtans maken ze nog maar een derde uit van de fysieke verkooppunten van de loterijproducten, want die zijn steeds vaker ook te vinden in bijvoorbeeld voedingswinkels en tankstations.

“De cijfers tonen aan dat onze strategie om ons te concentreren op onze traditionele producten de juiste is”, zei CEO Haek. De Nationale Loterij is volgens hem géén gokbedrijf. “We exploiteren loterijen”, klonk het. “We bieden verantwoorde producten, waarbij we mikken op veel spelers en kleine inzetten.”

Haek benadrukte ook dat de winsten van de Nationale Loterij terugvloeien naar de maatschappij, en niet verdwijnen naar andere landen “zoals Malta en Gibraltar”. Zo betaalt het bedrijf een monopolierente van 135 miljoen euro aan de Belgische staat en geeft ze voor 185 miljoen euro steun aan goede doelen. Die laatste bijdrage zal mogelijk met 5 miljoen verhoogd worden.

Kansspelbeleid

De CEO zette de Nationale Loterij meermaals af tegen de gokbedrijven, waarvan de winsten vaak wel uit België verdwijnen en die volgens hem makkelijker kwetsbare spelers aan hun lot overlaten. “Er is een duidelijk verband tussen de evolutie van de omzet van kansspelen, hun investeringen in reclame en het aantal gokverslaafden”, stelde Haek. “Maar wij maken geen deel uit van het probleem”, benadrukte hij.

Nochtans heeft ook de Nationale Loterij een product dat dicht aanleunt bij de kansspelen: het sportpronostiekproduct “Scooore!”. Dat gaf de CEO ook toe, al is het volgens hem een “defensief” product, waarvoor de Nationale Loterij nauwelijks promotie voert en dat “minder dan 1 procent” van de omzet uitmaakt. Volgens Haek moet de Nationale Loterij dit product aanbieden om te vermijden dat de krantenwinkels volledig zouden worden ingepalmd door gokbedrijven.

“Een goed kansspelbeleid zou de spelers van de gokbedrijven moeten leiden naar de Nationale Loterij, en meer bepaald naar onze traditionele producten”, besloot Haek met een oproep naar de beleidsmakers.