Definitieve vervanger van Swissport krijgt licentie tot 2025

AFP
Het bedrijf dat definitief zal worden aangeduid om de failliete bagageafhandelaar Swissport Belgium te vervangen op Brussels Airport, zal een licentie krijgen tot 2025. Dat heeft de CEO van de luchthaven van Zaventem, Arnaud Feist, vandaag gezegd in de Kamercommissie Mobiliteit.

Swissport Belgium ging begin juni failliet, waarna Brussels Airport aan de Franse afhandelaar Alyzia een tijdelijke licentie van zes maanden toekende. “Alyzia is sinds 1 juli aan de slag op Brussels Airport op een beperkte schaal, door de beperkte activiteit die de luchthaven heeft en door de maatschappijen die naar Aviapartner zijn overgestapt”, aldus Feist. Aviapartner is de enige andere afhandelaar op de luchthaven. 

Ondertussen is ook de procedure opgestart voor de toekenning van een structurele licentie. Het directoraat-generaal luchtvaart (DGLV) bekijkt daarbij met name de economische en financiële draagkracht van de kandidaat-afhandelaars, terwijl Brussels Airport “meer kwalitatieve criteria” onder de loep neemt, zei Feist, zoals “veiligheid, kwaliteit van de organisatie, en het personeelsbeheer”. De nieuwe licentie zal toegekend worden voor de periode 2021-2025. “We verwachten dat we begin 2021 een partij kunnen selecteren.”

Derde afhandelaar

De topman van Brussels Airport toonde zich ook een voorstander van een derde afhandelaar voor het passagiersverkeer. “Met een volume van 20 tot 26 miljoen passagiers is een derde afhandelaar mogelijk”, zei hij. “We zien op andere luchthavens dat er soms vier, vijf of zes afhandelaars zijn. En dat maakt dat de luchtvaart in het algemeen minder afhankelijk is van een van de afhandelaars. Nu gaat er een van de twee failliet, en dan heb je een monopolie. Met meer blijft er toch een minimum aan concurrentie over.” 

Maar of er op Brussels Airport ook een derde speler mag komen, zal afhangen van de evolutie van de passagiersaantallen in de nasleep van de coronacrisis. “De huidige wetgeving zegt dat we drie passagiersafhandelaars moeten hebben eens we over twee jaar tijd gemiddeld gezien minstens 24 miljoen passagiers bereiken. We waren in 2019 heel duidelijk op dat niveau (26,4 miljoen passagiers, red.)”, aldus Feist. “Dus zonder de crisis zouden we vanaf 2025 een derde passagiersafhandelaar moeten selecteren, maar nu zitten we natuurlijk weer op een veel lager niveau. Dus we zullen moeten afwachten wat de evolutie is, of bekijken of er eventuele veranderingen aan de wet nodig zijn.”




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • dirk claeys

    weeral een slachtoffer gevonden die bijna gratis dit wil uitvoeren, hopelijk hebben ze vergeleken met e offerte van Swissport en er nog enkele honderdduizenden euros kunnen afdoen ? hoelang gaat het nu weer duren voor ze op de fles gaan ?

  • Wim Eggermont

    De citroenen gaan nog meer uitgeperst worden.. Langleve de neoliberale maatschapij

  • Gilbert Vermeersch

    Onder de ogen van vooral de rode vakbond Een bedrijf leiden is gelijk aan eerst staken dan praten..Nooit andersom.