Deelstep is door beperkte levensduur vervuilender dan andere transportmiddelen

Het ULB-onderzoek richtte zich op het deelstepgebruik in Brussel.
Photo News Het ULB-onderzoek richtte zich op het deelstepgebruik in Brussel.
De elektrische deelstep, is vervuilender dan de transportmiddelen waarvoor ze een alternatief biedt, omdat haar levensduur te beperkt is. De Brusselse universiteit ULB publiceerde dat dinsdag in een studie. De onderzoekers gingen het gebruik van de deelstep na in Brussel.

Een elektrische deelstep stoot in het algemeen 131 gram CO2-equivalent uit per kilometer. De uitstoot is voor vierde vijfde het gevolg van de productiefase in China, blijkt uit de studie. In België is de uitstoot het resultaat van het plaatsen en ophalen van de steps, en van het opladen.

De deelstep vervangt vooral het openbaar vervoer, maar ook de auto ( een privéauto, deelauto, taxi of Uber). De wagen is het meest belastend voor het klimaat, met 110 gram CO2-equivalent per kilometer. De deelstep vervuilt dus meer. De reden? De beperkte levensduur.

Om minder vervuilend te zijn dan andere transportmiddelen zou de deelstep gemiddeld 9,5 maanden moeten gebruikt worden. In de praktijk is dat slechts 7,5 maanden.

Om de levensduur te verlengen, moeten de deelsteps sterker worden. "Maar ze moeten ook efficiënter onderhouden worden, de weginfrastructuur moet verbeterd worden, ze moeten voorzichtiger gebruikt worden en het vandalisme moet verminderen", besluit Hélie Moreau, onderzoekster van het Instituut voor Milieubeheer en Ruimtelijke Ordening van de ULB. 




18 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Marco Maerten

    Anna,auto's op fossiele brandstoffen zijn veel vervuilender omdat de productie van diesel en benzine + transport ook veel energie verreist. Zeker als men nu ook al nieuwe olievelden in het vizier krijgen op de ijsvrije zee in het noordpoolgebied. Kan het nog ironischer dat deze ijsvrij wordt,net door jarenlang gebruik van fossiele brandstoffen?

  • william Masson

    Verwonderd mij absoluut niet , geen enkele met veel bravoure aangekondigde ‘groene’ maatregel is doordacht genomen , ze zijn nIet in staat ingewikkelde denkprocessen aan te gaan kijken niet verder dan hun neus en doen zelfs of hun neus bloed als het over kinderarbeid en misbruik gaat in de kobalt mijnen, alles voor hun green ‘mean . Deal.

  • Jan Desmet

    Zondag laatstleden in Oostende, ze staan niet in de weg, ze "liggen" in de weg. Weg er mee !

  • Désiré Van Nieuwenhuyzen

    'Om de levensduur te verlengen, moeten de deelsteps sterker worden. “Maar ze moeten ook efficiënter onderhouden worden, de weginfrastructuur moet verbeterd worden, ze moeten voorzichtiger gebruikt worden en het vandalisme moet verminderen”, besluit Hélie Moreau.' Droom rustig verder Moreau.

  • anna vandenberg

    Zolang we bestuurd worden door politici die denken dat ze een jeugdbeweging leiden zullen we met de step blijven rijden. Wat denk je welke CO2 uitstoot electrische wagens hebben als we rekenen van delven van grondstoffen tot ze rijden. Alle moet hip en plezierig zijn het goed gevoel moet primeren, de schone schijn economie verkopers hebben het brein van de hippe politici ingenomen en het verkoopt.