Exclusief voor abonnees

De Warmste Week haalt geen geld meer op. “Jammer, maar geen ramp”, reageren goeddoelorganisaties

Het slotevenement van De Warmste Week vorig jaar in Kortrijk. Toen werd ruim 17,5 miljoen euro en 11.776 uur vrijwilligerswerk opgehaald.
BELGA Het slotevenement van De Warmste Week vorig jaar in Kortrijk. Toen werd ruim 17,5 miljoen euro en 11.776 uur vrijwilligerswerk opgehaald.
De Warmste Week zal dit jaar geen geld meer ophalen ter ondersteuning van vzw’s die zich voor allerlei goede doelen inzetten. Met het motto ‘Dit jaar is het niet je geld, maar net jij die telt’ surft de campagne op de solidariteitsgolf die door de coronacrisis is ontstaan. De focus ligt niet langer op fondsen, maar op de inzet van de burger die zelf projecten kan opstarten om rechtstreeks mensen te helpen. Enkele vzw’s reageren teleurgesteld, maar zien ook de positieve kant van de omslag.

De Warmste Week (DWW) van de VRT zal niet op donaties focussen, maar op het zelf de handen uit de mouwen steken om anderen te helpen. De coronacrisis heeft spontane solidariteitsacties op gang getrokken: van knuffelberen tot zelf genaaide mondmaskers en de inzameling van laptops voor kansarme jongeren. Door iedereen te vragen zich rechtstreeks in te zetten voor mensen die hulp nodig hebben, wil de VRT dat vuur van solidariteit brandend houden. Vorig jaar haalde de campagne 17,5 miljoen euro en 11.776 uur vrijwilligerswerk op. De focus verschuift nu van centen naar werk. Menselijk kapitaal.

Je hebt 27% van dit artikel gelezen