De oplossing voor de busvertragingen aan Leopold II-tunnel: "Neem de bus!"

De bussen trachten tevergeefs het Brusselse Noordstation te verlaten.
Inge Bosschaerts De bussen trachten tevergeefs het Brusselse Noordstation te verlaten.
Het busverkeer van De Lijn ondervindt in en rond Brussel ernstige hinder omwille van de werken aan de Leopold II-tunnel. De busmaatschappij roept iedereen op om toch zoveel mogelijk met het openbaar vervoer naar de hoofdstad te gaan.

Wie tijdens de avondspits Brussel binnen- of buitengaat, stoot op ellelange files. Sinds de werken aan de Leopold II-tunnel op maandag van start gingen, zijn de wegen naar en rond de Koekelbergbasiliek een ware flessenhals.

Ook het busverkeer ondervindt hier ernstige hinder van. Vooral de bussen van De Lijn die langs het gevreesde punt moesten passeren, hadden het gisterenavond moeilijk. Sommigen hadden tijdens de avondspits meerdere uren vertraging waardoor ook andere lijnen in het gedrang kwamen.

Flessenhals

“Het grootste probleem ontstaat aan het Brusselse IJzerplein”, verduidelijkt Sara Jane Deputter, woordvoerder van De Lijn. “Daar zijn geen busbanen waardoor onze chauffeurs samen met al het andere verkeer in een flessenhals terechtkomen.” Het busbedrijf probeerde het verkeer nog langs de andere kant van het station te laten vertrekken, maar ook daar kampten ze met problemen door de drukte.

Als er minder mensen met de wagen komen, kunnen onze bussen beter hun werk doen. Zo raakt iedereen snel en vlot in Brussel."

Sara Jane Deputter

“We bekijken momenteel wat we kunnen doen om de situatie zo comfortabel mogelijk te maken voor de reiziger, maar deze eerste dagen en weken moeten ook wij uitproberen wat het beste werkt.”

De ernst van de vertraging varieert van dag tot dag afhankelijk van het autoverkeer in en rond de stad. Het is voor De Lijn dan ook moeilijk in te schatten hoe de avondspits vandaag zal verlopen. Tussen vier en zes is de situatie meestal het ergst.

“We vragen de mensen toch zo veel mogelijk het openbaar vervoer te nemen ”, klinkt het bij De Lijn. “Als er minder wagens op de weg zijn, kunnen onze bussen veel beter hun werk doen.  Zo raakt iedereen sneller en vlotter in Brussel."

Geen problemen bij MIVB

Bij hun Brusselse tegenhanger MIVB zijn er geen grote problemen. Ook zij houden de situatie echter nauwkeurig in de gaten.

De werken zullen in totaal drie jaar duren. In die periode zal de tunnel elke nacht gesloten zijn. Enkel tijdens de zomervakanties wordt de verkeersader volledig voor het verkeer afgesloten.




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Luc Lepoudre

    Waarom komt er zo weinig protest tegen de autopestpolitiek in Brussel? Bij werken worden hele wijken onbereikbaar zonder dat het stadsbestuur een greintje aandacht besteed aan wisseloplossingen.

  • Guy Beeckmans

    En na de werken, als de tunnels weer opengaan, gaat het dan beter gaan? Neen, want het is en was al elke miserie om langs daar te passeren

  • RENE LENAERTS

    En dat menen ze ook nog, zeker?

  • chris delanghe

    en de wagen zetten we aan ... oeps, even niet aan gedacht. Misschien kan men beginnen met alle staatsmedewerkers de "ambtenaren" te verplichtten met de bus te komen. voor de vele stakingen zijn ze nu reeds gewoon om massaal de trein te nemen om te staken in brussel. Niemand gaat het verschil merken. Die gasten zijn écht pro openbaar vervoer.

  • mich lee

    Yep, urenlang in een overvolle bus zitten zweten of relaxed in je eigen auto met airco zitten? Zelfs iets minder lang omdat je rechtstreeks kan rijden. Wat kies je???