De Lijn zoekt leveranciers voor 970 elektrische bussen

Drie elektrische bussen in Brugge.
rv Drie elektrische bussen in Brugge.
De Lijn gaat op zoek naar leveranciers voor 970 elektrische bussen en de bijhorende installaties. Vanaf 2023 tot en met 2025 zullen ze gefaseerd in gebruik genomen worden. Daarvoor werd een overheidsopdracht gepubliceerd. 

De leveranciers moeten onder meer zorgen voor de levering en indienststelling van e-bussen, voor de bijhorende laadinfrastructuur en de aansluiting op de energievoorzieningen. Er worden verschillende types elektrische bussen gezocht die allemaal moeten uitgerust zijn met een bel. De laadinfrastructuur komt in de stelplaatsen van De Lijn en op strategisch gekozen locaties. Vanaf 2020 zal De Lijn samen met de steden en gemeentes zoeken naar locaties voor die infrastructuur.

De e-bussen en toebehoren vergen een investering van meer dan een miljard euro, wat meer is dan de huidige voorziene financieringsmiddelen. De Lijn vraagt de Vlaamse regering om de bijkomende financiering te voorzien. "De realisatie van e-bussystemen in Vlaanderen zal pas slagen als alle betrokken partners samen hun schouders zetten onder de vergroening van het openbaar vervoer", zegt directeur-generaal Roger Kesteloot.

In het Vlaamse regeerakkoord staat dat de stadskernen ten laatste in 2025 emissievrij bediend moeten worden, en dat alle bussen in heel Vlaanderen voor 2035 emissievrij moeten zijn. Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) noemt de overheidsopdracht een belangrijke stap in de goede richting. "Zoals vermeld in het Vlaams Regeerakkoord willen we investeren in een openbaar vervoer dat groener en efficiënter is. Daarom zorgt de Vlaamse overheid ervoor dat het investeringsprogramma rond de vergroening van het rollend materieel van De Lijn integraal wordt uitgevoerd", stelt ze.




20 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Yves Pinoy

    @ Jef Van De Plas, met wie en over wat zou U graag eens met de mannen in Gent willen spreken. Toch niet over het circulatieplan? De fietsstraten? De grote flitser? LZ-zone met amper 5 camera's? En als we dan toch elektrische bussen moeten kopen, waarom niet bij Van Hool en VDL? Werkgelegenheid in eigen land. Maar ja, EU verplicht ons om een Europese overheidsopdracht uit te schrijven. Bestel dan meteen in China. Sneller geleverd en een perfecte kopie van degene die we zelf maken.

  • Geert Tamsyn

    China mikt op 25 % elektrische voertuigen tegen 2025.

  • Willy VanErps

    Er is wel een heel goede reden zijn waarom China met zijn 1000den bussen en vrachtwagen aan switchen is van elektriciteit naar waterstof. Maar zoals gewoonlijk loopt men in Europa 10 jaar en in Belgie zelfs 20 jaar achter op toekomstgerichte projecten.

  • Rik Meeuwissen

    In de stad Shenzen in China zijn er 12miljoen inwoners en er lopen al 16000 elektrische bussen spreek ik nog niet over de andere steden.

  • Geert Tamsyn

    Elektriciteit is drie keer energie-efficiënter dan waterstof, de energieverspilling door waterstof kunnen wij ons niet permitteren.