Ga naar de mobiele website
^ Top

De Lijn zet nieuw systeem in om stiptheid te verhogen: Antwerpse bussen staan minuten stil bij 'stiptheidshaltes'

Photo News
De Antwerpse afdeling van De Lijn past vanaf zondag 10 december de dienstregelingen aan van elf buslijnen in het noorden van de provincie Antwerpen om beter rekening te houden met eventuele verkeersdrukte. Voor het eerst gebeurt dat door middel van "stiptheidshaltes": een tot vier plaatsen op het traject waar een buschauffeur bij vlot verkeer een of twee minuten halt houdt. Bij druk verkeer kan die tijd als buffer worden gebruikt - de chauffeur rijdt dan gewoon door - om vertraging te vermijden.

Het systeem van stiptheidshaltes bestaat al in Duitsland en draagt daar volgens De Lijn bij tot stipter openbaar vervoer. "Eigenlijk spreiden we de bestaande buffer aan het einde van de rit over het hele traject", zegt Tom Van de Vreken van De Lijn Antwerpen. 

"Het wachten aan een halte bij vlot verkeer bedraagt slechts een tot twee minuten, de passagiers moeten dus echt niet zo lang blijven zitten. De precieze duur en het aantal haltes hangen af van het traject en de mogelijkheid om ergens stil te staan zonder de rest van het verkeer op te houden. Op deze manier willen we de dienstregeling op papier en in de praktijk zoveel mogelijk laten samenvallen."

Aan de stiptheidshaltes hebben bussen dus de mogelijkheid om - zonder het verkeer te hinderen - enkele minuten te wachten om de reële aankomst- en vertrektijden zoveel mogelijk gelijk te houden met die op papier. Indien de bussen niet moeten wachten (omdat ze op schema zitten of zelfs achterop hinken) wordt er aan de stiptheidshaltes alleen gestopt om passagiers op- en af te laten stappen.

De lijnen die vanaf zondag stiptheidshaltes krijgen, zijn die van de bundels 600 en 700. De Lijn wil het systeem binnenkort - vanaf 8 januari - ook toepassen op de trajecten van de Antwerpse stadsbussen.

Meer over



14 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Johnny Demuysere

    Laat men eens zorgen dat er ook wat vervoer komt in west Vlaanderen Nu is het een ramp dan zal men spreken om het openbaar vervoer te gebruiken

  • Ian Vandenbossche

    Voor woon werk verkeer zijn de files in- en rond antwerpen dramatisch. Sommigen zitten elke dag minstens 3 u in de auto. Elk jaar wordt dat nog erger. Schuld is amateuristisch georganiseerd en geleid openbaar vervoer in antwerpen. De lijn is duidelijk geen prioriteit voor het antwerps gemeentebestuur, die houden zich liever bezig met super-project ontwikkeling, voor een of andere reden is dat ‘interessanter’.

  • rik lagrou

    hopelijk ook rusttijden voor chauffeurs en wc -maar als er om15min ene is zou toch moeten lukken om steeds een te hebben

  • Ian Vandenbossche

    Zijn er ook stakingshaltes? Want er is meer stiptheid in aantal stakingen dan in stipt rijden.

  • Danny Callaert

    Nergens is het openbaar vervoer zo slecht georganiseerd als in antwerpen. Zij geven nog altijd de voorkeur aan auto's. Terwijl anderen steden de laatste jaren er duidelijk op vooruit gaan, is Antwerpen gewoon blijven stilstaan. Maar ja, wat wil je van een burgemeester die vasthoudt aan tradities.

Meld een bug