De Lijn wil af van papieren tickets

Photo News
De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn wil in het derde kwartaal van volgend jaar het oude ticketsysteem op de schop gooien. Dat zei topman Roger Kesteloot vandaag bij een gedachtewisseling over het jaarverslag in het Vlaams parlement.

De Lijn is bezig met een overstap op MOBIB, dat op termijn bruikbaar moet zijn op alle vormen van openbaar vervoer in België. Op dit moment staat al 98 procent van de abonnementen op de MOBIB-kaart. Daarnaast bouwt de vervoersmaatschappij ook haar smartphone-app uit, waarmee onder meer tickets en rittenkaarten kunnen worden gekocht. De digitale vervoerbewijzen zijn tot 40 procent goedkoper dan de papieren tegenhanger, maakt De Lijn zich sterk. Zo kost een enkele rit nu 3 euro met een papieren ticket, 2,15 euro met een sms en 1,80 euro via de app.

Begin volgend jaar wil het bedrijf ook alle formules kunnen aanbieden via apps van derde partijen. Dat alles moet toelaten om in het derde kwartaal van 2019 het oude systeem met magneetstrips te verwijderen uit bussen en trams.

Gps-systeem

Daarnaast bouwt De Lijn het nieuwe gps-systeem uit, dat sinds april al zorgt voor nauwkeuriger informatie over de doorkomsten aan de haltes. Het systeem biedt nu al 90 procent correcte informatie aan de haltes. Volgend jaar zal het ook zorgen voor de aankondiging van de haltes door de boordcomputer.




65 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • nand nuyts

    Al die slimmeriken met hun smartphone zullen vroeg of laat wel eens in de zak gezet worden.

  • Stefan Vantstraat

    Mijn smartphone is van het bedrijf waarvoor ik werk. Ik gebruik hem dan ook voor 90% professioneel. Ja... ik mag er privé mee bellen en internetten...maar niet mee betalen natuurlijk.

  • Gino Denil

    De Lijn wil enkel nog de rijkere klant met zijn iPhone. Dan komen ook de lederen zitjes die Ben Weyts wilde. Misschien moet de gewone burger terug grijpen naar paard en kar. En de armere naar de ezel.

  • joan lute

    Maar dan moet hun app wel correct werken. Sinds januari heb ik ruim 15 keer problemen gehad met mijn mobiele m Card van 15 euro die verdween uit de app en steeds duurde het dagen voordat het probleem opgelost was. Gevolg is wel dat ik niet mee kon reizen ofwel extra moest betalen. Heb dit via alle media proberen aan te kaarten maar helaas mag de waarheid die duizenden reizigers treft het daglicht niet zien.

  • jintha peeters

    dus de ouderen worden weer in de kou staan want die kennen al dat gedoe niet met apss en smart foon tja typisch vlaams zeker en wie is de topman bij de lijn ind een nva er dus de burger telt niet mee alleen het geld