De Lijn vervangt magneetkaarten door elektronische wegwerpkaart

De elektronische kaart (beeld) moet gescand worden. Reizigers zien zo hoeveel ritten er nog op staan. Het papieren magneetkaartje verdwijnt en is na maart 2020 niet meer bruikbaar.
De Lijn De elektronische kaart (beeld) moet gescand worden. Reizigers zien zo hoeveel ritten er nog op staan. Het papieren magneetkaartje verdwijnt en is na maart 2020 niet meer bruikbaar.
De Lijn zwaait de papieren magneetkaart uit. Vanaf april volgend jaar zullen reizigers van De Lijn de klassieke magneetkaartjes niet meer kunnen gebruiken op de bussen en trams. De vervoersmaatschappij stapt over op elektronische kaartjes in kunststof. Het blijven wel wegwerpkaartjes die de reiziger niet kan herladen.

De Lijn was voor abonnementen al overgeschakeld op de gepersonaliseerde MOBIB-kaarten, en nu worden ook de papieren magneetkaartjes voor occasionele reizigers (bijvoorbeeld enkele rit, tienrittenkaart en dagpas) gemoderniseerd. Vanaf 1 april 2020 kunnen de oude ontwaardingstoestellen voor die tickets niet meer worden gebruikt. De Lijn stapt over naar iets hardere kaartjes die de reiziger moet scannen in plaats van ontwaarden.

Anders dan bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB, waar de tickets op een herbruikbare MOBIB-kaart kunnen, zullen de nieuwe tickets van De Lijn na gebruik waardeloos zijn. “We kozen voor dat systeem omdat het goedkoper is”, klinkt het bij De Lijn. Bepaalde tickets kan de reiziger wel goedkoper via de app van De Lijn aanschaffen.

Wie eind maart nog ritten over heeft op een magneetkaartje, zal die resterende ritten kunnen overzetten op het nieuwe systeem. Hoe dat zal verlopen, werkt De Lijn nog uit.

Geen cash geld

De eerste nieuwe ticketautomaat is al geplaatst in Leuven. Eens dat proefproject op punt staat, is de rest van Vlaanderen aan de beurt. Eerst vervangt De Lijn de oude automaten, daarna komen er extra bij. Na een uitrol van ongeveer drie maanden zullen er een tweehonderdtal ticketautomaten verspreid staan in Vlaanderen. Aan de nieuwe ticketautomaten kan er enkel betaald worden met een debet- of kredietkaart (Bancontact, VISA, Mastercard, Maestro en Vpay), geen cash geld. Ook de voorverkooppunten en Lijnwinkels schakelen geleidelijk aan over.

Overigens is er nog een nieuwe manier van betalen in de maak. De Lijn voert geleidelijk aan de mogelijkheid in om contactloos te betalen met bankkaarten of betaalapps op de voertuigen. Voor dat systeem is de maatschappij nog aparte terminals aan het installeren. Uiteindelijk wil De Lijn cash betalen bannen op bussen en trams. Voorlopig zijn de tarieven voor contactloos betalen nog gelijk aan die voor het kopen van tickets op de voertuigen, en dus een pak hoger dan in voorverkoop.

Wie occassioneel tram of bus neemt, zal binnenkort gebruik moeten maken van een stevigere elektronische kaart die gescand moet worden bij elke op- of overstap, meldt de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij vandaag. De magneetkaart verdwijnt, maar blijft nog bruikbaar tot eind maart 2020. 

BELGA



78 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Vanachter

    Als er één plastic kaart op de openbare weg gevonden wordt zou er klacht van sluikstorten moeten neergelegd worden waaraan gevolg gegeven wordt. Hoe kan je als vervoersmaatschappij zo iets doen?

  • Albert Hendrix

    Overal moet het plastiek verdwijnen ,de Lijn gaat het in plastiek maken.De helft van de tijd marcheert het niet.Geen cash ? Nochtans volgens een Europese regel moet ge de mogelijkheid hebben om cash te betalen.

  • Sun Naert

    Totaal niet milieu vriendelijk en on menselijk manier van werken hoe gaat het zijn voor de oudere mensen of mensen die door een of ander onstandigheden geen bankaart hebben ???

  • Kelly Verlinden

    De Lijn begrijpt het nog steeds niet goed. Ongelooflijk hoe dat bedrijf achterop hinkt met technologie en de rest van de wereld met betrekking tot deze sector. Nu gaan de straten ook nog eens vol liggen met weg werp plastiek. Leg de lijn een boete op en dat ze deze herlaadbaar maken in plaats van wegwerp rommel.

  • DIRK VAN DESSEL

    Ik heb al ettelijke keren meegemaakt dat het niet marcheert.