De Lijn staakt op vrijdag 16 februari

Archieffoto 2014
BELGA Archieffoto 2014
De vakbonden roepen op tot een algemene 24 urenstaking bij De Lijn op 16 februari tegen een geplande herstructurering. Dat zegt ACV-secretaris Jan Coolbrandt. "We schakelen een versnelling hoger. Er is veel ongerustheid bij het personeel". De Lijn betreurt de plannen.

De Lijn gaat snoeien in het aantal managementfuncties en bedienden. Het gaat om 286 mensen. Ontslagen zijn niet gepland. De vervoersmaatschappij wil de herstructurering opvangen via (brug)pensioen en het niet vervangen van spontane vertrekkers.

De vakbonden bij De Lijn hadden eerder een stakingsaanzegging ingetrokken. "Maar hoe meer en meer informatie over het plan wordt bekendgemaakt, hoe groter de ongerustheid. Vandaar dat we een versnelling hoger schakelen", aldus de vakbondsman.

Het betrokken personeel is volgens de vakbond ongerust over waar ze zullen terechtkomen of welke functie ze zullen uitoefenen. Op papier zijn de chauffeurs en technici niet betrokken. "Maar het wordt een andere manier van werken. Dus ook op hen heeft de herstructurering impact. Daarom roepen we iedereen bij de Lijn op tot de staking."

De Lijn wil overleg nog alle kansen geven

De Lijn betreurt de stakingsplannen. "We begrijpen de ongerustheid van het personeel, maar we vinden de geplande staking jammer", aldus een woordvoerster. De Lijn wil het overleg nog alle kansen geven. Volgende week zitten bonden en directie overigens nog samen. Volgende woensdag vindt dan een raad van bestuur plaats waarop de definitieve beslissing over de herstructurering valt. Binnen het paritair comité bestaat overigens nog de mogelijkheid tot "verfijning" van de plannen, klinkt het.

Vuile toiletten of gesloten wc's

De socialistische transportvakbond BTB trekt overigens opnieuw aan de alarmbel over de moeilijkheden die chauffeurs bij De Lijn ondervinden bij een toiletbezoek. Ze hebben vaak te kampen met vuile toiletten of gesloten wc's. Soms moeten ze zelfs betalen voor een wc-bezoek.

Vooral bij de chauffeurs die werken voor busmaatschappijen die in onderaanneming voor De Lijn rijden, duiken de laatste weken weer klachten op over hun zoektocht naar een toilet.

"Er zijn wel toiletten bijgebouwd, maar de problemen blijven", aldus BTB-er Steven Steyaert. "In Menen moeten de buschauffeurs betalen voor hun toiletbezoek in het station. In Brussel-Noord zijn bijvoorbeeld de toiletten enkel toegankelijk voor eigen chauffeurs van De Lijn, niet voor de pachtbedrijven. En in Leuven zijn de vrouwentoiletten gesloten". De BTB-secretaris klaagt ook het gebrek aan hygiëne aan. "Er zijn wc's die maar één maal per maand worden gekuist". De vakbond vraagt in een brief aan de Lijn en Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts een oplossing voor de wc-problematiek. 




25 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc Camp

    En maar kappen op vakbond terwijl de boodschap hen voorbij gaat. Ten eerste gaan ze neit ontslaan MAAR wel mensen op brugpensioen sturen! Dus op kosten van de staat, terwijl de rechtsen dit systeem bestrijden blijven ze het langs de andere kant toepassen. Vakbonden zijn de advocaten van de werknemer, de enige die via leden kan reageren legaal met staking. Dat reizigers de pineut zijn, wat deden die reizigers dan vroeger, toen het vervoer TE DUUR was!

  • dirk clemeur

    Wanneer gaat deze firma eens geprivatiseerd worden en gaat deze bodeloze put van belastings geld een gedicht worden.Eerst mlijoenen besparen om daarna het geld weer uit ramen en deuren te gooien.

  • johny vanderlinden

    De chauffeurs moeten staken om het management te redden, zijn dat niet degene die de ganse dag op de chauffeurs zitten te kappen en te besparen, en nu hebben ze de chauffeurs nodig om hun eigen vel te redden.

  • Peter Waermoes

    Alleen spijtig dat door een staking de reiziger "gestraft" wordt !! Beter zou zijn om bussen te stationeren op strategische plaatsen of voor de huizen van de ministers en/of verantwoordelijken, dan is de reiziger NIET de dupe !!! Of een alternatieve manier zoeken om duidelijk te maken dat dit niet zo verder kan. Tussen haakjes... de meeste privé-bedrijven (pachters) rijden wel.

  • mark devos

    groot gelijk .... als er hier ene op zijn kantoor geen wc had zoude wel anders piepen....