De Lijn sleept federale regering voor de rechter, de inzet is hoog

Belga
De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn spant een rechtszaak aan tegen de federale regering. De inzet is een jaarlijkse besparing van 18 miljoen euro en mogelijk zelfs haar toekomst als overheids­bedrijf, weten de Mediahuis-kranten vandaag.

De Lijn heeft in tegenstelling tot de Brusselse en Waalse tegenhangers sinds de taxshift twee jaar geleden geen recht op een structurele lastenverlaging omdat het bedrijf niet volledig onder de private regeling voor de RSZ valt.

"Om historische redenen lopen wij jaarlijks een zeer noodzakelijke besparing mis", zegt directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot. Tegen het einde van dit jaar zou dit nadeel oplopen tot 36 miljoen euro. De sleutel is in handen van federaal minister Maggie De Block (Open VLD), die verantwoordelijk is voor de RSZ. "Zij kan hier via een simpele aanpassing - ons schrappen op de lijst van een KB uit 1970 - een mouw aan passen", zegt Kesteloot.

Reactie Vlaamse Regering, Maggie De Block en sp.a
Vlaams voogdijminister Ben Weyts (N-VA) steunt De Lijn in hun juridische strijd met De Block. " Ik snap dat het moeilijk is voor minister De Block om 18 miljoen euro af te staan", zegt Weyts. "Maar wij kunnen in deze zaak alleen aandringen op een gelijke behandeling."

De Block is echter formeel. De Lijn heeft geen recht op de lastenverlaging omdat ze niet onder het toepassingsgebied valt. "En de taxshift had nooit tot doel dat toepassingsgebied aan te passen", zegt de minister.

Voor oppositiepartij sp.a ziet in de houding van De Block een duidelijk liberale hand. "De liberalen zien hierin een weg om hun privatiseringsagenda van ons openbaar vervoer door te drukken", zegt Vlaams fractieleider Joris Vandenbroucke.

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn
Photo News Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) (links), Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) en directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot
Benoit De Freine Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) (links), Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) en directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot



8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Johan Deckers

    Ik hoor en zie het graag, syop subsidies, privayiseer etc etc. Maar blijkbaar vergeet men dan dat een privebedijf winst (moet) maken. Hoeveel gaat en kaartje op bus of tram of een abonnement dan losten. Denk daar ook eens aan. En is alles wat prive is beter?? Zo blijf ik ook fan van vooral de nieuwsprogramma's op de vrt.

  • Erwin De Meyer

    Hoe langer je hier in dit soms achterlijke land blijft hoe meer gedegouteerd je wordt van al hun onbekwaamheid , gekibbel , gepest , gegraai enz .... .

  • Filip De Cononckx

    Maggie geeft wel die voordelen aan TEC, MIVB, de luchthavens van Luik en Charleroi, F1 in Francochamps. Wie van Maggie een "Vlaams reflex" verwacht zit er dik naast. Belgischer bestaat niet. Echt nog Pest Voor Vlaanderen.

  • Tom Faes

    Weyts steunt een klacht tegen De Block , ha,ha,ha, wat een sukkelaars in deze regeringen

  • Glenn Ohst

    De lijn is op sterven na dood. Hervorm heel de handel daar!