De Lijn laat chauffeurs toe meer uren te werken en gaat gepensioneerden inschakelen

Illustratiebeeld.
De Lijn Illustratiebeeld.
De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn heeft dit jaar al 410 nieuwe buschauffeurs aangeworven. Tegen het eind van het jaar moeten dat er 570 zijn. Dat heeft De Lijn vandaag bekendgemaakt. Het bedrijf neemt extra maatregelen om het beroep aantrekkelijker te maken. Het gaat onder meer om maatregelen om het werk flexibeler te maken en meer gepresteerde uren toe te laten, de mogelijkheid om gepensioneerden op vrijwillige basis opnieuw in te schakelen, een kortere selectieprocedure en een betere begeleiding van chauffeurs.

Buschauffeur is een knelpuntberoep en De Lijn voelt de vergrijzing. Heel wat buschauffeurs zijn met pensioen gegaan of doen dat binnenkort. Vooral in de regio's Antwerpen, Leuven en de Kempen laat het tekort aan chauffeurs zich voelen.

Daarom is een pakket extra maatregelen samengesteld om het beroep aantrekkelijker te maken. Met de vakorganisaties werd een akkoord bereikt dat meer flexibiliteit (en meer uren) mogelijk maakt. Chauffeurs krijgen de mogelijkheid om meer uren te kloppen wanneer ze dat zelf willen: de maximale weekgrens wordt opgetrokken van 50 uur naar 70 uur. Ook de 120 vrijwillige overuren per jaar - voorzien in de wet werkbaar en wendbaar werk - worden nu mogelijk gemaakt binnen De Lijn.

“Wensrooster”

Een nieuw planningssysteem moet er daarnaast voor zorgen dat elke chauffeur zijn of haar persoonlijke "wensrooster" kan doorgeven. Gepensioneerde buschauffeurs die nog perfect geschikt zijn om te rijden met de bus krijgen de kans om nog eens mee te draaien, bijvoorbeeld bij grote evenementen. Met preventiespecialist Idewe en het UZ Antwerpen start De Lijn ook een onderzoek rond het bioritme en welzijn van de buschauffeur.
Een brede mediacampagne moet mensen voorts warm maken voor een job bij De Lijn en de selectieprocedure wordt ingekort.

"Het is vechten om elke chauffeur", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. "We hebben het ook onszelf een beetje aangedaan omdat we extra hebben geïnvesteerd in De Lijn en hebben gezorgd voor extra aanbod. In een krappe arbeidsmarkt moeten we nu extra ons best doen om aantrekkelijk genoeg te zijn voor chauffeurs."
Kandidaat-chauffeurs kunnen zich melden via  www.delijn.be/jobs




32 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • GEENS RUDIGER

    Slapen mogen we binnenkort ook al niet meer. Ik heb een 5 dagen week contract maar presteer meer 6 dagen week en bij sommige pachters zoals bij ons worden die overuren niet betaald zoals bij De Lijn. Bij de Lijn worden die dubbel betaald. Wij krijgen nen dag verlof in de plaats die je nota bene niet opgenomen krijgt door het tekort aan personeel. Personeel is niet ziek maar werkmoe.

  • Filip Toussaint

    Nu gaan ze staan springen....eindelijk mogen we 70 u/ w opgejaagd worden...?? Ik ken er die er hebben bedankt na enkele jaren....zo goed kan het er niet zijn....maak het leefbaar,met een goed loon...en ze komen vanzelf...das trouwens overal zo...

  • Denis Joseph Moens

    Wow, hoe aantrekkelijk is dat. Je mag 70 uur werken in plaats van de wettelijke 38 u.

  • JAN krommentak

    Ha ha men gooit eerst mensen buiten en nu gaat men " goedkoper "gepensioneerden aannemen waarom ineens geen vrijwillers man man en men mag zijn uren zelf bepalen en hoe wil men dit doen met het personeelstekort en ja langer werken wat zij men 75 uren dus dubbele schiften draaien zo zou men de gaten kunnen dichtrijden maar al die werklozen ? is het zo moeilijk om met een bus te rijden alles word je gratis aangeleerd !

  • Nico Van de Velde

    Ik ben bezig met rijbewijs buschauffeur te halen en in de theorie staat dat je max 4x9 en 2x10 u !! Das 56 u max per week of max 90 u per 2 weken . Hoe ze plots dan aan 70 u komen per week ? En wat met de veiligheid ?