De Lijn krijgt privéconcurrentie: “Jarenlang haar goesting gedaan”

Photo News
De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn mag zich opmaken voor extra concurrentie. Nadat een deel van haar busritten werden overgeheveld naar de lokale besturen, wil de regering nu ook een deel van de overblijvende busritten op de private markt gooien.

Concreet komt er een proefproject in één van de vijftien vervoerregio’s, waarin het Vlaamse openbaar vervoer werd opgesplitst. In de vervoerregio zullen de busritten van De Lijn via een tender of openbare aanbesteding op de markt worden gegooid. Het bedrijf dat de busritten het goedkoopst kan uitvoeren tegen een behoorlijke kwaliteit, haalt de opdracht binnen. Dat kan De Lijn zijn, maar evengoed een private speler.

Bij Open Vld zijn ze tevreden met het proefproject. “Jarenlang heeft De Lijn vanuit haar hoofdkwartier in Mechelen haar goesting gedaan. Zowel de reizigers als de lokale besturen waren daar de dupe van”, klinkt het. Hoewel er tot minstens 2023 niet geraakt zou worden aan de bevoorrechte positie van De Lijn, zet het proefproject wel de deur open naar een mogelijke liberalisering van het bus- en tramvervoer op langere termijn.

Intussen zou De Lijn wel 10 miljoen euro extra werkingsmiddelen krijgen, terwijl er ook 30 miljoen euro in het ‘vervoer op maat’ van de vervoerregio’s wordt gepompt.




175 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Pieterjan de Clippel

    De roots van het probleem is dat potentiële buschauffeurs liever een andere job uitoefenen, en zij die wel kiezen om buschauffeur te worden gaan naar de privésector omdat ze daar meer verdienen. Er mag van de N-VA al tien jaar niet meer geïnvesteerd worden in het openbaar vervoer, dus de buschauffeurs verdienen te weinig, dus de buschauffeurs gaan werken in de privésector, dus de dienstverlening van de Lijn trekt op niets, dus de mensen rijden met de auto het stadscentrum binnen

  • GEENS RUDIGER

    Binnenkort worden alle dure Belgische Lijnchauffeurs vervangen door goedkopere Poolse en Roemeense. Met 10 miljoen euro extra werf je niet de nodige 450 chauffeurs aan.

  • danny janssens

    best niet te lang wachten om te staken. na de belastingtsunami van de vlaamse regering een stakingstsunami van de vakbonden

  • Staaf Van Aelst

    Is best dat ze daar eens kuis in houden.Dienstverlening nul,vraag je iets aan de chauffeur moet je geluk hebben dat je een goeie hebt.Laatst nog meegemaakt,was jaren geleden dat ik nog eens de bus nam.Hij mompelde 100% tegen zijn gedacht iets wat ik niet verstond,trek dus uw plan is het devies.Betaal je met 20 euro hebben ze de neiging om je dood te schieten,en eerlijk is eerlijk,deze lompe stootkarren houden alle verkeer op,vooral in de stad.Je bent veel en veel sneller met de (brom)fiets.

  • Brent Van Renterghem

    Tja, een monopolie is nooit goed!