De Lijn investeert 44 miljoen in 23 nieuwe trams in Antwerpen

Laenen
De Lijn bestelt 23 nieuwe lagevloertrams voor Antwerpen. Dat laat de vervoersmaatschappij weten in een persbericht. 

De raad van bestuur van De Lijn heeft de aankoop ter waarde van 44 miljoen euro goedgekeurd. De eerste nieuwe trams worden in de tweede helft van 2022 geleverd.

De 23 trams zijn de derde schijf van een contract voor circa 146 trams bij de Spaanse constructeur CAF. Het gaat om enkelrichtingstrams met 180 plaatsen, die ook gekoppeld kunnen rijden, schrijft De Lijn in het persbericht. Het contract laat toe om later tweerichtingstrams te kopen voor Antwerpen, zodra het net hier klaar voor is.

De nieuwe trams komen er ter vervanging van de oude PCC-trams, die plaats bieden voor 75 reizigers. Elke nieuwe tram vervangt twee PCC-trams. De eerste zullen in de tweede helft van 2022 geleverd worden, vanaf dan stroomt om de twee weken een nieuwe tram in.

Grootste trambestelling ooit

“Dit is de nieuwste schijf in de grootste trambestelling ooit door De Lijn”, zegt Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Alles samen investeren we 294 miljoen euro in 146 gloednieuwe trams: een absoluut record. We vervangen de oudste voertuigen met eigentijdse en comfortabele trams die meer reizigers kunnen verleiden om te kiezen voor het openbaar vervoer.” Volgens de minister volgen er later nog bestellingen voor Antwerpen en Gent.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ian Vandenbossche

    Hoe groot en comfortabel die trams ook zijn, door de lage frequentie blijven het bokalen waar we als pekelharingen op mekaar gepakt worden. Beter alleen in de auto, de file neem ik er dan maar bij.

  • GUNTER ORTMANN

    En de kust?

  • Yelene dekann

    In de plaats van geld uit te geven aan nieuwe Trams en bussen investeer in uw personeel, binnen de maand ziet niemand nog dat het nieuw is want dan zijn de bussen en trams beschadigd en beklad, maar het personeel TE WEINIG betalen voor hun verantwoordelijkheid vind ik schandalig, betaal die mensen fatsoenlijk dan heb je 1 genoeg kandidaten om het openbaar vervoer te garanderen en 2 dan zijn er minder zieken

  • leen hanssens

    Goed zo. De trams in Antwerpen zien er belabberd uit tegenover het openbaar vervoer in Brussel en Wallonië....

  • Kenny Brusseel

    de lijn zou beter in kleine steden ook in investeren voor openbare vervoer in het weekend heb je om de twee uren een bus en dan durven ze zeggen dat je openbare moeten nemen