De Lijn hervormt netwerk: 'kronkelbussen' verdwijnen, passagiers moeten meer overstappen

photo_news
Openbaarvervoermaatschappij De Lijn hervormt zichzelf en gaat voor een gelaagd netwerk van openbaar vervoer. Daarbij moeten passagiers via allerlei vervoersmiddelen op de grote bus- of tramlijnen raken. Ze zullen dus ook vaker moeten overstappen. Dat schrijft De Morgen vandaag op basis van het nieuwe hervormingsplan dat de krant kon inkijken.

De bovenste laag van het openbaarvervoernet is het treinnet van de NMBS. Daarna komt het kernnet van bussen en trams. "Bij het kernnet moet je denken aan snelle corridors tussen belangrijke centra of in de steden", zegt directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot. "Nu kronkelt een bus op weg naar de stad nog al te vaak langs omliggende dorpen en wijken om zo veel mogelijk mensen op te pikken. Wij willen directe lijnen creëren."

De bedoeling is dat de reiziger op die snelle corridors geraakt. Dat kan met allerhande vervoersmodi. De Lijn wil een soort overkoepelende centrale oprichten om dat in goede banen te leiden.

Geen 'kronkelbus' meer
Kesteloot geeft toe dat de passagier vaker zal moeten overstappen. In plaats van de 'kronkelbus' naar de stad te nemen zal die eerst een bus, taxi of deelfiets moeten nemen om dan over te stappen op de hoofdlijn naar de stad.

De structuur van De Lijn zal daarvoor volgens De Morgen behoorlijk overhoop gehaald worden. De provinciale afdelingen verdwijnen en Vlaanderen wordt opgedeeld in negentien 'vervoersregio's'.

Vlaams Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) zegt er meteen bij dat De Lijn niet op meer geld moet rekenen voor de nieuwe initiatieven.

Vakbonden: "Verdoken extra besparing"

De vakbonden wijzen erop dat het hervormingsplan van De Lijn een verdoken extra besparing is. "Meer doen met minder middelen is een fabeltje", zegt Rita Coeck van de socialistische vakbond ACOD.

"Het concept van basisbereikbaarheid is tot nu toe maar een concept, de tests moeten nog beginnen", zegt Jan Coolbrandt van de christelijke vakbond ACV. "Duidelijk is wel dat er voor het vervoer op maat extra middelen moeten komen. Als die van De Lijn moeten komen, dan betekent dat minder middelen op andere plaatsen." Hij vreest dan ook dat de dienstverlening er voor de reizigers op achteruit zal gaan. "Je kunt met minder middelen niet dezelfde dienstverlening aanbieden", aldus Coolbrandt, die erop wijst dat zeker de mensen die minder mobiel zijn of die in afgelegen gebieden wonen last zullen hebben van de aanpassingen.

Dat zegt ook Rita Coeck van ACOD. "Mensen die vroeger in één beweging op hun bestemming raakten, zullen andere vervoersmiddelen moeten gebruiken om op een hoofdlijn te geraken. Het overstapmodel klinkt simpel op papier, maar de mensen die dag in dag uit het openbaar vervoer nemen, weten dat overstappen tijdverlies betekent." Ze wijst er ook op dat het openbaar vervoer er is voor die mensen die het nodig hebben. "Het verkeer buiten de steden wordt stiefmoederlijk behandeld. Je krijgt op die manier tweederangsgebieden en -burgers. Mobiliteit is een basisrecht voor iedereen, en iedereen betaalt even veel."

De christelijke vakbond begrijpt wel dat een herstructurering nodig is. "De Lijn is in 1992 opgericht, het is normaal dat de structuur wordt herbekeken. De vraag is enkel of dit de juiste manier is", klinkt het nog. Ook vraagt ACV zich af wat de hervorming betekent voor de tewerkstelling en de kwaliteit van de tewerkstelling.

"De hervorming komt het bedrijf niet ten goede", stelt ook Coeck. En ook het idee van de vervoersregioraad, waarin vertegenwoordigers zitten met elk hun eigen belangen die zullen "duwen en trekken" om hun zin te krijgen, werkt volgens haar niet. "We staan verder en verder af van een performant bedrijf", besluit ze.




36 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Karlien Fermon

    En dan wil men openbaar vervoer promoten?!

  • Fleur Coosemans

    Laat alles hoe het is. Het is zo al moeilijk genoeg.

  • Stephanie P.

    Meer overstappen ok maar dan willen we wel ook dat alles qua bussen en trams op tijd rijdt en gaat dat gebeuren? Hoogstwaarschijnlijk niet. Dus mensen gaan langer moeten wachten en te laat aankomen op bestemming

  • Joris Drakenman

    Of hoe Vlaanderen - lees Weyts - inzet op "beter" openbaar vervoer... Onbekwaam!

  • Peter Buyck

    Men zou beter aan de juiste snelheid rijden. Opzettelijk traag naar het treinstation en ultrasnel wegrijden van het station...