De Lijn dreigt opnieuw met staking in Vlaams-Brabant

Mine Dalemans
De vakbonden bij De Lijn Vlaams-Brabant hebben een nieuwe stakingsaanzegging ingediend. Ze eisen dat er meer controleurs komen op de bussen in Brussel en de regio's Grimbergen en Dilbeek. Op 10 juli was er nochtans een akkoord bereikt, maar de vakbonden werden nadien teruggefloten door hun achterban. Vakbonden en directie overlegden vandaag opnieuw in Mechelen, maar zonder resultaat. Op 20 augustus is nieuw overleg gepland. 

"We bereikten op 10 juli een akkoord dat er in deze regio dagelijks drie ploegen van twee controleurs ingezet zouden worden. Onze achterban wees ons echter op een akkoord uit 2016 naar aanleiding van de terreuraanslagen waarbij De Lijn alleen al voor 's avonds twee ploegen van twee controleurs beloofde. In vergelijking met dat akkoord is het nieuwe dus een achteruitgang en dat kan niet.” 

“Verspreid over 24 uur eisen wij nu voor de regio de inzet van vier ploegen van twee controleurs. In uitzonderlijke omstandigheden moet er bijkomend nog een ploeg van drie mensen kunnen ingezet worden", aldus Marcel Conters (ACOD). Hij is er niet over te spreken dat De Lijn info over het akkoord van 2016 achterhield.

“Negen controleurs te kort”
Tijdens de vergadering deden de vakbonden vandaag nog eens hun beklag over het tekort aan controleurs. "Volgens het huidige organiek kader zouden er 26 Lijn-controleurs actief moeten zijn in Brussel en Halle-Vilvoorde, maar het zijn er momenteel slechts 20. Bovendien zijn er nog mensen in verlof, in thematisch verlof of ziek. Ik schat dat er acht tot negen controleurs te kort zijn", aldus Conters. 

Naar aanleiding van problemen met jongeren op bussen eiste de socialistische vakbond de voorbije dagen ook meer controles op buslijnen van en naar de recreatiedomeinen van Huizingen en Hofstade.




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • ambiorix vincencetourix

    In plaats van staken kan men de reizigers gratis laten meerijden . Dat voelen de bazen

  • Gunter Verleyen

    In Zwitserland is openbaar vervoer vrij van stakingen, hoe zou dat komen, beter verloning, beter overleg, beter aanpak van problemen, betere communicatie, kortom de directie en haar kostelijk kader van de lijn is géén fluit waard, allemaal politiek en syndicaal benoemden maar wel uiterst incompetent.

  • Sven Kerstens

    Het bedrijf draait toch al miljoenen verlies. Waarom nog een maar miljoen erbovenop gooien? De belastingbetaler betaald wel.

  • tania dupon

    Bij de lijn kunnen ze maar een ding doen : staken, te laat komen, niet komen en de abonnementen opslaan Maar service naar klant toe :niks nada. Schandalig. Tania dupon

  • Hilaire Claes

    En dan willen ze ons op het openbaar vervoer pushen voor een beter doorstroming van het verkeer. Hier is duidelijk nog veel werk aan de winkel