Exclusief voor abonnees

De grote filebarometer: check hier hoeveel tijd je gemiddeld kwijtraakt in de spits in centrumsteden

Baert Marc
Zeven dagen en zes uur verloren automobilisten vorig jaar tijdens het spitsuur in Brussel. De files in onze hoofdstad zijn intussen even lang als die in Londen en Rome, en bijna even erg als die in Parijs. Dat blijkt uit de TomTom Traffic Index.

Je hebt 9% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels op HLN.be en in de app
  • Lees 4 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



34 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • René Verhoeven

    Gemakkelijk gezegd om de vijf jaar verhuizen voor je werk als je niks om handen hebt. Als je op een oude hofstede woont met 15000m² en paarden, honden en katten, dan lukt dat niet. Zorg dat er minder mensen zijn en alle problemen zijn opgelost, zo eenvoudig is het. In de jaren 70 waren er wel geen problemen, er waren amper auto's op de baan, natuurlijk, toen waren we met veel minder ook; oorzaak gevonden!

  • raf peeters

    @Gerrit Malego ,typisch een uitleg die men klaar heeft om niks te moeten doen,als je voor een voldrongen feit staat ga je verhuizen of met collega's samen rijden.Om de 5 jaar verplaatsen van standplaats,en dan,wat is het probleem?.Er zou zeer ze-ker veel veranderen als men loonwagens afschaft,al diegene die amper 30 km van 't werk wonen,wel je zou eens zien zonder loonwagen hoe die gaan fietsen en 't is nog gezond ook,maar zolang het niet uit de eigen geldbeugel komt veranderd er niks

  • Antoon Boons

    Wordt het geen tijd voor het promoten van het openbaar vervoer en het verbeteren daarvan. Maar hier in België doen ze het anders. Per 1 februari wordt het weer duurder. In Luxemburg wordt het gratis en in Duitsland gaan de treinprijzen omlaag. Hier in België moet de prijzen ook omlaag.

  • Leo Kaya

    Waarom moeten Antwerpen, Brussel, Leuven, Gent, ... vol kantoren staan waar mensen naartoe moeten om op een computer te werken. Sinds 1995 bestaat internet. Qua ruimtelijke ordening weten we dat in 2020 nog niet. Plaats kantoren van grote bedrijven verspreid over het hele land.

  • Karel Van Biezen

    De Belg is de grootste autogebruiker van heel Europa en tevens hebben we hier de hoogste wegendichtheid. Dat er in die realiteit nog sommigen pleiten voor extra asfalt, toont enkel aan hoe wereldvreemd ze zijn. Het leven is meer dan autorijden alleen en er zijn heus nog wel andere prioriteiten. Je kiest tenslotte zelf waar je gaat werken, waar je gaat wonen en hoe je de verplaatsing maakt en hebt dus zelf de sleutel in uw handen. Files zijn m.a.w. een logische gevolg van uw eigen keuze.