De files ontwijken met de motor? Dit zijn de regels

Jan De Meuleneir/Photo News
Vandaag de dag halen 70 procent meer Belgen hun motorrijbewijs dan 10 jaar geleden. De aanhoudende files spelen daar zeker een grote rol in. Met de motor ben je sneller en vlotter ter plaatse, terwijl de rest stilstaat. Maar wat zijn de regels daar nu ook weer rond?

Motorrijders mogen sinds enkele jaren wettelijk ‘filefilteren’: aan een beperkte snelheid tussen de file doorrijden. Het voordeel is dat motorrijders vlotter op hun bestemming geraken, en zo helpen de file korter te houden dan wanneer ook zij mee zouden moeten aanschuiven. 

Maar die praktijk is wel aan een aantal regels onderworpen. Je mag als motorrijder niet sneller dan 50 km/u rijden, en het snelheidsverschil tussen de motorrijder en de andere voertuigen in de file mag niet meer dan 20 km/u zijn. De filosofie is dat je als motorrijder gerust vlot mag doorrijden, maar wel met aandacht voor de veiligheid. 

Je mag ook enkel filefilteren in de file tussen de
twee meest links gelegen rijstroken. Je vier richtingaanwijzers gebruiken mag in principe niet, maar wordt wel vaak gedaan om extra zichtbaar te zijn. Zet in elk geval niet je grootlicht aan om extra op te vallen, dat verblindt de autobestuurders in de file en je wekt er alleen maar ergernis mee op.

Als autobestuurder kan je motorrijders in de file meer ruimte geven door in de mate van het mogelijke op de linkerrijstrook iets meer naar links te gaan staan, en in de midden- of rechterrijstrook iets meer naar rechts. 

Mag je op de busstrook?

In theorie mag je op de busstrook of de bijzonder overrijdbare bedding rijden, maar wel enkel als het symbool van een motor is aangebracht op het bord van de busstrook of van de bijzondere overrijdbare bedding of op een onderbord. Er zijn in de praktijk echter niet zo veel plaatsen in België waar dat is toegestaan, in Vlaanderen kan het zelfs nergens.

Motorrijders mogen nooit op de pechstrook rijden om de file te ontwijken.

Motorrijders moeten overigens niet zo rechts mogelijk op de rijbaan rijden. Ze hebben de toelating om te rijden waar ze willen in hun rijstrook of op hun deel van de rijbaan. De veiligste positie is net iets links van het midden, ongeveer waar een autobestuurder zich bevindt achter het stuur. Daar heb je een beter zicht op het verkeer en kunnen automobilisten je gemakkelijker opmerken in hun binnenspiegel.




53 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Vandenhende

    Respect in het verkeer is héél belangrijk. Ik rijd, naast mijn motor, meestal met de fiets, en wie op 2 wielen rijd is héél kwetsbaar. Het cocoon-gedrag van vele automobilisten(in mijn cabine ben ik ongenaakbaar) is ergerlijk tot gevaarlijk voor de andere weggebruiker. Ik denk zelfs dat mensen er vanuit gaan: als ik stil sta moet iedereen stilstaan, zelfs de fietser of de motard. Een milieuvriendelijke boodschap voor de autococooners: rij meer op 2 wielen!

  • ROBERT GERTS

    Ik ben als het ware geboren op een motor. Ik rijd al meer dan 35 jaar met zware motoren op de baan. +/- 25.000km/jaar. Ik durf mezelf dus een motard te noemen. 1: achterlijke nozems die zeggen om dit te verbieden kunnen zelfs niet autorijden! 2: idd, iedereen koopt een motor nu. Ook mensen die angst hebben om ermee te rijden! 3: Vroeger maakte men idd plaats in files. Hedendaags moet je 20 ogen hebben! Vooral de SUV-eikels gooien het gat met opzet dicht! Dit koste mij al veel geld aan zijruiten

  • Jean West

    Glenn De Boeck Het autorijbewijs moet voor 1989 uitgereikt en je moet 24 jaar zijn dan moet je geen testen afleggen. Ik rij al 68 jaar met de motor en maak regelmatig plaats in de file voor voorbijvliegende motoren die met veel te hoge snelheid filteren;

  • Yvan Lissens

    Dietrich Van Helder: je mag als motorrijder niet voorkruipen aan de rode lichten. Ten eerste omdat je de volle lijn overschrijdt, zelfs al moet je niet over de lijn, dan mag het nog niet. Ik doe het zelf ook niet omdat het asociaal over komt.

  • Johan op eynde

    Wat men vergeet te vermelden is dat filefilteren in Belgie niet slechts een mogelijkheid is maar een recht. Dit betekent dat automobilisten die van rijvak veranderen in de file en zo een motor aanrijden aansprakelijk gesteld worden voor dit ongeval. Met al dat gesms en gebel in de auto tijdens de file wordt vaak vergeten dat men aandacht moet behouden voor motards.