Ga naar de mobiele website
^ Top

De Croo scherpt regels voor afsluiten telecomcontracten aan

Telecomminister Alexander De Croo (Open Vld).
BELGA Telecomminister Alexander De Croo (Open Vld).
Minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld) werkt aan een pakket maatregelen die moeten voorkomen dat telecomoperatoren te snel en eenzijdig contracten verbreken. Het voorbije jaar kende het aantal klachten daarover bij de Ombudsdienst Telecom immers een forse toename. Via een wetswijziging wil minister De Croo komaf maken met "wantoestanden" in de sector.

Bij de Ombudsdienst liepen het voorbije jaar 516 geregistreerde klachten binnen over facturatie en invorderingskosten. Dat is een stijging met liefst 40 procent tegenover de 314 klachten uit 2014. Het merendeel van deze klachten gaat over invorderingskosten die worden aangerekend na administratieve problemen, bijvoorbeeld als gevolg van een adreswijziging, niet correct geregistreerde betalingen en het foutief gebruik van betalingsrefertes.

De Croo merkt op dat er vandaag geen uniformiteit bestaat in de procedures die de verschillende operatoren gebruiken om contracten te verbreken. Ook de termijnen die klanten krijgen om te reageren, lopen nogal uiteen. De minister haalt het voorbeeld aan van een verbreking van een dienst, minder dan vier weken na de originele factuur, zonder dat de klant een herinnering via sms of brief heeft ontvangen.

Aan dergelijke "wanpraktijken" wil de liberale vicepremier paal en perk stellen. Voortaan zullen operatoren altijd eerst een duidelijke, schriftelijke herinnering moeten versturen vooraleer ze telecomdiensten willen afsluiten. "Dat moet de basisregel worden: voor iemand afgesloten kan worden, moet er altijd een waarschuwing per brief worden verzonden", stelt De Croo in 'De Ochtend' op Radio 1. "Ik ben een groot voorstander van elektronische communicatie, maar het is nog altijd zo dat een brief meer serieus wordt genomen dan een sms of een e-mail. De laatste waarschuwing moet dan ook per brief gebeuren."

Klanten moeten ook minstens vijftien dagen de tijd krijgen na de eerste herinneringsbrief om hun dossier in orde te brengen. Bij betwisting kunnen operatoren de telecomdienst pas afsluiten wanneer de betwisting is afgehandeld. Bij vaste telefonie wil De Croo voorts dat steeds een gratis minimumdienst van tien dagen verzekerd blijft, zodat de klant telefoons kan blijven ontvangen én zelf noodnummers kan opbellen.

'Dat moet de basisregel worden: voor iemand afgesloten kan worden, moet er altijd een waarschuwing per brief worden verzonden'

Alexander De Croo (Open Vld)

"Belangrijk deel van ons leven"

Tegenwoordig worden telefoons steeds vaker gebruikt voor andere diensten dan louter telefoneren, bijvoorbeeld om een parkeerplaats te betalen. De Croo wil dan ook dat het volledige telecompakket niet langer kan worden afgesloten, indien er een betwisting bestaat over een deel van de factuur dat op dergelijke andere diensten slaat. "Een betwisting over deel van een factuur kan nooit een reden zijn om de volledige telecomdienst af te sluiten", vindt De Croo.

De minister voert daarbij aan dat consumenten de bedragen van derden soms niet verder durven aanvechten omdat de operator dreigt met afsluiten. Voortaan zullen operatoren enkel die betrokken dienst mogen afsluiten.

"De consument wordt vandaag nog te vaak onder druk gezet en is te weinig beschermd", stelt De Croo. "Bovendien heeft het afsluiten van de gsm nu een veel grotere impact dan tien jaar geleden, een gsm is een zeer belangrijk deel van ons leven geworden."

Telecomregulator BIPT start nu gedurende een maand overleg met de operatoren en consumentenorganisaties. Daarna legt De Croo een reeks wetswijzigingen voor aan de ministerraad, die dan nog groen licht moeten krijgen in het parlement.



Heb je even?

Sluiten

Wij zijn erg benieuwd naar je eerste indruk van de nieuwe HLN website. Heb je een minuutje tijd om enkele vragen te beantwoorden?

Meld een bug