Datingsite wil Belgische studentes aan rijke mannen koppelen

Baert Marc
De controversiële datingsite Rich Meet Beautiful is een reclamecampagne gestart in ons land. Met grote panelen probeert de website Belgische studentes te ronselen die voor een zakcentje willen uitgaan met een 'sugar daddy'.

Volgens de Noorse oprichter Sigurd Vedal staan rijke mannen te popelen om "mooie, slimme studentes te trakteren op dure cadeaus en luxereizen". Wat die heren precies in ruil willen, laat hij in het midden. "Onze leden maken daar zelf afspraken over. Wij zijn geen escortbureau." De Vlaamse universiteiten zien dat anders en laten de advertentie niet toe op hun campussen.

Seksuele  druk
"Critici vinden dat de vrouwen, 'Sugar Babies' seksuele druk voelen omdat ze dure cadeaus krijgen. Maar ik zie geen verschil met een etentje of een bos bloemen voor je vrienden kopen", zegt Vedal. "Leden beslissen zelf wat de voorwaarden van hun relatie zijn. Niet iedereen is op zoek naar iets oppervlakkigs. Anderzijds moeten we ook niet flauw doen: vrouwen vallen nu eenmaal op rijke mannen. Zou Assepoester ook verliefd geweest zijn op de prins als hij geen kasteel had?"

De website is nu acht weken in de lucht, zijn er al veel Belgische inschrijvingen? Mogen alle mannen met geld zich inschrijven om 'sugardaddy' te worden of is er een minimuminkomen vereist? Lees het hele verhaal in onze Pluszone, exclusief voor abonnees. Proef nu vier weken gratis!

Topman Sigurd Vedal: "Critici vinden dat de vrouwen seksuele druk voelen omdat ze dure cadeaus krijgen. Maar ik zie geen verschil met een etentje of een bos bloemen voor je vrienden kopen"
rv Topman Sigurd Vedal: "Critici vinden dat de vrouwen seksuele druk voelen omdat ze dure cadeaus krijgen. Maar ik zie geen verschil met een etentje of een bos bloemen voor je vrienden kopen"

Bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) is intussen een klacht ingediend tegen de datingsite. "Volgende week dinsdag zal de jury de klacht behandelen", zegt JEP-voorzitter Piet Moons.

Er zijn drie mogelijkheden: als de JEP de campagne veroordeelt wordt aan de adverteerders gevraagd ze stop te zetten. Ook aan de media wordt dan gevraagd ze niet meer te publiceren. Andere mogelijkheid is dat er volgens JEP geen probleem is met de campagne en ten slotte is er de derde mogelijkheid, bij twijfel, dat er een voorbehoud wordt uitgesproken, maar dat komt zeer zelden voor.