Controle bij de zelfscankassa? Zo bepalen supermarkten of u uit de rij gepikt wordt

De computer bepaalt niet willekeurig wie het eruit pikt om aan een controle te onderwerpen, maar werkt met algoritmes die door de winkels zelf kunnen worden ingesteld.
KEYSTONE De computer bepaalt niet willekeurig wie het eruit pikt om aan een controle te onderwerpen, maar werkt met algoritmes die door de winkels zelf kunnen worden ingesteld.
Het is u vast al wel eens overkomen. Je hebt net je boodschappen afgerekend aan de zelfscankassa en wordt ineens geselecteerd voor een routinecontrole. Hoe vriendelijk het verzoek ook klinkt, je voelt je vaak toch een beetje opgelaten of zelfs verdacht terwijl je wéét dat je alles correct hebt afgerekend. Op welke basis worden klanten geselecteerd voor een controle?

De zelfscankassa vermindert wachtrijen en scheelt in personeelskosten. Het systeem werkt omdat mensen over het algemeen eerlijk zijn – zeker wanneer ze het idee hebben dat ze elk moment gecontroleerd kunnen worden. Maar hoe wordt bepaald wíe er dan precies gecontroleerd wordt?

Over het algemeen willen supermarkten die zelfscankassa’s hebben niet veel kwijt over de selectie van personen voor routinecontroles. Jumbo, Plus en Ikea zeggen dat ze willekeurige steekproeven houden onder mensen die zelf scannen. Het personeel kiest daarbij niet zelf wie gecontroleerd wordt, maar krijgt een seintje van de computer. Er kan dus niet gediscrimineerd worden op uiterlijk of achtergrond. Enkel bij Albert Heijn, dat zelfscanners heeft gekoppeld aan de bonuskaart van de klant, shop je via een zelfscanner niet anoniem.

Algoritmes

De computer bepaalt niet willekeurig wie het eruit pikt om aan een controle te onderwerpen, maar werkt met algoritmes die door de winkels zelf kunnen worden ingesteld. “Elke winkel of winkelketen kan zelf regels instellen om de pakkans te vergroten, zegt Hanno Kallmeyer, consultant van NCR, een Amerikaanse fabrikant van kassasystemen in het Nederlandse NRC Handelsblad.

Volgens Kallmeyer kijken supermarktketens onder meer naar wat er in je winkelmandje ligt. Wie bijvoorbeeld vaak koffiefilters koopt en nooit koffie maakt bijvoorbeeld meer kans op controle. Dat komt omdat sommige producten vaker in combinatie met andere producten worden gestolen. Op basis van de top-10 van gestolen goederen kan een winkelier zo de pakkans vergroten.

Lang in winkel, weinig gekocht

Ook wanneer je lang in een winkel aanwezig bent – dat wordt via de zelfscanner gemeten - en uiteindelijk maar drie artikelen afrekent, is dat verdacht: een winkeldief is namelijk gemiddeld gezien langer in de winkel aanwezig om ‘de kat uit de boom te kijken’. De verhouding tussen de tijd die je in de winkel doorbrengt en het totaalbedrag bepaalt dus ook mede de kans op een controle.

Om fraude te voorkomen laten sommige winkels maar een beperkt aantal producten zelf scannen of stellen ze een limiet aan het totaalbedrag.

In 2016 bleek uit een studie naar 12 miljoen winkelbezoeken dat er met het zelfscansysteem dubbel zoveel wordt gestolen. Maar voor de ketens die het systeem gebruiken, wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Ze kunnen het met minder personeel stellen en kunnen de klanten sneller helpen. En dat is belangrijk wanneer lange wachttijden aan de kassa in de top drie van winkelirritaties van klanten staat. 




101 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jo Bosman

    Ik gebruik dat niet uit principe. Ten eerste.waarom zou ik gratis moeten werken voor de winkel. Zelf scan levert mij niets op. Ten tweede. Die controle is net hetzelfde al zeggende dat je een dief bent. Nu laat ik de winkelbediende het werk doen en kijk ik mijn rekening na en niemand anders. Als er een fout gebeurd ligt het dus niet aan mij. En O, ja. mocht u het niet weten. als u 2 keer per jaar iets vergeten bent te scannen of er een fout gebeurd is staat u op de zwarte lijst.

  • Angelo Cabooter

    Ik heb af en toe ook eens controle, maar gelukkig heb ik meestal tussen de 1 en 6 producten mee. Het is pas vervelend als er veel meer zijn.

  • Jean-Pierre Vercruysse

    Meestal zijn wij in Delhaize waar deze zelf scanning goed is. Het gebeurd wel eens dat een bepaald product een probleem heeft voor scanning, maar geen probleem ik zet het opzij en bij de selfscan afrekening verwittig ik de verantwoordelijke persoon die er aanwezig is. Dat wordt direct in orde gebracht. In andere winkels waar dit niet bestaat zoals bv Aldi, ok is wel vervelend om de kar te moeten uitladen aan de kassa en terug inladen na betaling.

  • Karel Govers

    Is leuk speelgoed voor één van de kleinkinderen .Zelf enkele producten mee ,volledige scan .Juist voor ons ,bomvolle kar waar tussen de pampers niet gescande dure producten waren verborgen .Zelf gezien maar is niet onze taak dit te melden ,of was het familie ? Wij gebruiken dit nooit ,maar vind het wel een toffe hint ;maak je kleinkind gelukkig en reken dan af aan de gewone kassa .

  • Jean Vermote

    Ik weiger om dit toestel te gebruiken, iedereen kan iets vergeten. En als je dan eruit gehaald wordt ben je plots een dief. Nee, geef mij maar een kassier/ster, als zij dan missen ben ik niet de dader.