Congressen keuren Brussels regeerakkoord goed, regering kan morgen eed afleggen

De Brusselse onderhandelaars Pascal Smet (one.brussels-sp.a), Elke Van den Brandt (Groen), Rudi Vervoort (PS), Zakia Khattabi (Ecolo), Laurette Onkelinx (PS), Sven Gatz (Open Vld) en Olivier Maingain (DeFi).
BELGA De Brusselse onderhandelaars Pascal Smet (one.brussels-sp.a), Elke Van den Brandt (Groen), Rudi Vervoort (PS), Zakia Khattabi (Ecolo), Laurette Onkelinx (PS), Sven Gatz (Open Vld) en Olivier Maingain (DeFi).
In Brussel hebben de drie Franstaligen partijen PS, Ecolo en DéFi samen met de drie Nederlandstalige partijen Groen, Open Vld en one.brussels-sp.a hun regeerakkoord voorgesteld. Belangrijkste speerpunten daarin zijn mobiliteit met een veralgemeende zone 30 in heel het gewest, en een omvangrijk programma rond woningrenovatie en -isolatie. De zes partijen hebben het regeerakkoord op hun respectievelijke partijcongressen vanavond goedgekeurd, waardoor de regering morgen de eed kan afleggen.

Brussel is na de Duitstalige gemeenschap de tweede regio die een nieuwe regering heeft, en daar was minister-president Rudi Vervoort (PS) maar wat blij mee op de persconferentie van het regeerakkoord deze namiddag. Hij had het met de glimlach over de “Brusselse stabiliteit”, verwijzend naar de stilstand op Vlaams en federaal vlak.

De onderhandelaars van de zes partijen sloten afgelopen nacht een akkoord nadat Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten tevergeefs nog had geprobeerd om de Franstalige zusterpartij MR mee aan boord te nemen. Maar daar wilden de andere Franstaligen niets van weten. Pas gisterenavond beslisten de liberalen na weken proberen dan toch hun verzet op te geven.

Mobiliteit en Wonen

De nieuwe Brusselse bewindsploeg maakt zich sterk de mobiliteit in de stad hard te zullen aanpakken. Zo komt er een algemene zone 30 in heel het gewest, met enkel op de grote assen nog uitzonderingen. Er komen meer fietspaden en verkeersluwe wijken met circulatieplannen en meer controles. De Brusselse regering wil ook werk maken van veilig verkeer. “Een kind van 12 moet alleen naar school kunnen gaan”, aldus Van den Brandt. Het openbaar vervoer wordt gratis voor jongeren onder de 25 jaar, weet Bruzz.

Er komen 15.000 sociale en betaalbare woningen bij in het gewest. Er komt een huurgarantiefonds om de Brusselaars te helpen die moeilijk aan een betaalbare woning geraken wegens de hoge huurprijzen. De Strategie 2025 wordt omgevormd tot een Strategie 2030, terwijl de jongerengarantie uitgebreid wordt tot alle werklozen. Er komen ook experimenten met “zones zonder werkloosheid”.

BELGA

Klimaatneutraal

Tegen 2050 moet Brussel klimaatneutraal zijn. Voorts gaat er aandacht naar het renoveren van woningen. “Dat is goed voor het klimaat, zorgt voor gezonde lucht en jobs, en doet de energiefactuur dalen.” Metrolijn 3 wordt verlengd.

Ook de digitalisering, het bestuur en het imago van het hoofdstedelijk gewest zijn speerpunten, zei Vervoort. Zo wil de nieuwe regering de burger meer betrekken. Er komen thematische ministerraden met de inbreng van het middenveld. Een staten-generaal van het gewest en de gemeenten moet zich onder meer buigen over het mogelijk hertekenen van de gemeenten en de politiezones. Een Brussels parlementslid kan geen burgemeester of schepen zijn, het aantal schepenen vermindert en een gemeentelijk mandaat wordt geharmoniseerd. Inzake preventie en veiligheid wordt het coördinantie- en crisiscentrum versterkt. De regering gaat zich ook inzetten om Brussel in 2030 Culturele Hoofdstad van Europa te maken.

Wie wordt minister?

Over de posten is er officieel nog niets bekend, behalve dat Vervoort opnieuw minister-president wordt. Volgens De Tijd neemt Sven Gatz (Open Vld) de plaats in van Guy Vanhengel als minister in de nieuwe regering. Bij Groen zou Elke Van den Brandt minister worden, Pascal Smet zou zich tevreden moeten stellen als staatssecretaris (hij was in de vorige regering nog minister van Mobiliteit). 

Sven Gatz verdedigde de poging van Open Vld om de MR mee in de Brusselse regering te krijgen. “Het is goed dat een politieke familie samen in een regering zit. We hebben dat een aantal keren aan de partners voorgelegd en dinsdag heeft onze partijvoorzitster dat ook nog eens nadrukkelijk gedaan. Maar als men herhaaldelijk een negatief antwoord krijgt, staat men voor een muur”, zei hij.

PVDA is niet onder de indruk van het regeerakkoord. “Het Brusselse bestuursakkoord bindt de strijd met de aanzienlijke armoede in het Brussels Gewest niet aan”, zegt de partij. “Ook de exodus van de middenklasse zal volgens de extreemlinkse partij niet afnemen en op klimaatvlak lijken de maatregelen eerder zwak en een samenraapsel van maatregelen in plaats van een ambitieus plan dat echt voor een nul-emissie wil gaan tegen 2050. Voor PVDA heeft het regeerakkoord meer liberale dan echt linkse accenten.

PVDA staat wel positief tegenover een uitbreiding van het metronet, en bijkomende of verlengde tramlijnen, maar vraagt zich af waar de regering daarvoor het geld gaat halen. “Want we weten heel goed dat het strakke Europese begrotingskader niet ter discussie wordt gesteld door de meerderheidspartijen, waardoor grote openbare investeringen onmogelijk zijn”, vindt fractieleidster Françoise De Smedt.

BELGA

Fietsersbond: “We kunnen ons vinden in de grote lijnen”

De nieuwe regering wil van Brussel dus een stad maken waar het veilig fietsen is binnen de algemene zone 30-regel die er moet komen. “Er zijn grote lijnen gepresenteerd waar we ons helemaal in kunnen vinden, maar het is afwachten hoe de details ingevuld worden”, zegt Wies Callens, woordvoerder van de Fietsersbond.

“De zone 30 invoeren, betere fietsinfrastructuur en acties voor verkeersveiligheid voeren, dat zijn zaken waar we op voorhand ook expliciet om gevraagd hebben bij de onderhandelaars. Dat is positief”, stelt Callens.

“Als je het Brussels gewest verkeersvriendelijker wil maken, moet je gewoonweg met een circulatieplan werken. Daar moeten keuzes in gemaakt worden, al is het afwachten op de teksten van morgen en hoe ze de gemeenten hierin mee krijgen”, zegt de woordvoerder.

Wie de bevoegdheden rond verkeer en mobiliteit in handen krijgt, is ook nog niet duidelijk. De fietsersbond besluit dat het “een goed signaal zou zijn om de bevoegdheden Openbare Werken, Mobiliteit en Verkeersveiligheid aan eenzelfde minister te geven, maar ook daar is het nog afwachten hoe het ingevuld wordt”.

Baert Marc



40 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Karel Vanormelingen

    Gelukkig gaat dit niet om de postjes maar om het welzijn van de bevolking en gatz 3 maal minister als pasmunt voor het niet opnemen van 400 k oprotpremie resultaat meer gegraaid en als ge groen daar bezig hoorde wordt Brussel een financiële bodemloze put niet betaald door Casablanca maar van Genk tot Gent

  • Jef Lois

    Ongelooflijk een gewest metb1 miljoen inwoners moet hier een regering hebben, New York heeft bijna 11 miljoeninwoners en word bestuurd door een burgemeester! Niet te verwonderen dat hier alles vierkant draaid maar ook alles.

  • Rita Van Leuven

    Het zwaarste werk is geleverd. De postjes zijn verdeeld, de zakken kunnen gevuld worden. De Vlaming zal wel betalen. Terug 5 jaar in hun hangmat en hun bijjobkes belastingvrij houden

  • Hugo Stigletz

    Nog eens een linkse falende regering dat len NIET wil postjes pakken en hun eigen wil doen dat is het enige dat ze willen!!

  • van bogaert jeroen

    Jaaaaa Rutten. Met Vlaams belang niet, maar met défi wel. Niet zo correct nietwaar