Child Focus lanceert spel over privacy online

Child Focus heeft vrijdag in Brussel een onlinespel gelanceerd om jongeren bewust te maken van het belang van hun privacy op het internet. Bijna de helft van de (Vlaamse) jongeren legt op sociale media contact met volslagen onbekenden. Ook het delen van contactgegevens gebeurt dikwijls ondoordacht.

Zo geeft de helft van de jongeren vlotjes hun e-mailadres prijs, een kwart deelt zijn of haar mobiel telefoonnummer en een zesde hun thuisadres. Dit gebeurt bijvoorbeeld in het kader van een commerciële wedstrijd, maar ook in andere contexten geven jongeren al te gemakkelijk persoonlijke gegevens prijs. Child Focus haalt de cijfers uit de sensibiliseringsgids 'Mediawijs online' van twee professoren aan de Universiteit Antwerpen.

Om jongeren bewust te maken van het belang van hun onlineprivacy en hen te overtuigen hun gedrag overeenkomstig aan te passen, ontwikkelde Child Focus het online spel Master F.I.N.D. De doelgroep zijn jongeren tussen twaalf en zestien jaar, een aantal jongeren werd nauw bij de creatie van het spel betrokken.

"Door te spelen, kruip je in de huid van een webdetective. Je ervaart aan den lijve hoe makkelijk het is de volledige identiteit en allerlei intieme details te achterhalen van iemand die zich te veel blootgeeft", legt Child Focus uit.

Master F.I.N.D. is gratis beschikbaar via de preventiesite www.clicksafe.be van Child Focus, op Google Play, in de app store van iTunes en op Facebook.