CD&V wil rust brengen in het onderwijs: “Maar het wordt geen makkelijke discussie”

Shutterstock
CD&V wil de komende legislatuur vooral rust brengen in het onderwijs. Dat is te horen bij het onderhandelingsteam van de partij, aan de vooravond van de vergadering van de werkgroep onderwijs. N-VA liet in aanloop naar de verkiezingen al weten een aantal hervormingen van de vorige legislatuur te willen terugdraaien en dat wordt ook weerspiegeld in het onderhandelingsdocument dat de formateur vandaag doormailde naar CD&V en Open Vld.

Secundaire scholen met een capaciteitsprobleem moeten in de toekomst verplicht gebruik maken van een centraal aanmeldingsregister. De dubbele contingentering (een mechanisme om de sociale mix op school te bevorderen; nvdr) gaat op de schop in het secundair onderwijs maar blijft bestaan in het lager. Daar wil N-VA van af. De dubbele contingentering moet in het hele onderwijs verdwijnen en ouders moeten opnieuw maximale vrijheid krijgen bij de schoolkeuze voor hun kinderen.

‘Excellentie’
Dat is buiten CD&V gerekend. "Dit wordt geen makkelijke discussie", waarschuwt een van de onderhandelaars. "Het werkveld schreeuwt om rust. In de vorige legislatuur werden heel wat decreten gestemd rond onderwijs. Laat ons die de tijd geven en de zaken die nu op de rails staan evalueren. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de hervorming van het secundair onderwijs."

Het zinnetje rond excellentie in de nota wordt bij CD&V niet op enthousiasme onthaald. "Het streven naar excellentie moet primeren boven een verkeerd begrepen gelijkheidsstreven dat leidt tot nivellering en niveauverlaging", vond N-VA. "Het is maar de vraag wie er dan precies wat verkeerd begrepen heeft, de boodschapper of de ontvanger?", reageert CD&V.

M-decreet
Waar de partij wel mee akkoord kan gaan, is dat er iets moet veranderen aan het M-decreet. Dat had tot doel zoveel mogelijk leerlingen met bijzondere noden in het gewone onderwijs te laten aarden. N-VA wil "inclusief onderwijs indien dat haalbaar is, maar kwaliteitsvol buitengewoon onderwijs indien dat meer aangewezen is". 

“Het probleem zit niet bij de leerlingen, maar bij de enorme verwachtingen die zijn ontstaan rond de leerkrachten", reageren de christendemocraten. "Het is de begeleiding die moet uitgebreid worden. Vooral rond basiszorg is een veel betere omkadering nodig.”




21 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jack vandenhende

    Ze moeten het katholieke zuil (beweging.net) en Boeve van het onderwijs halen . De linkse bocht van de laatste jaren , heeft meer kwaad dan goed gedaan voor het onderwijs . Vroeger was het Katholieke onderwijs zeer goed , maar de laatste jaren is het eigen politieke belang , die primeert .

  • Cor Dierckx

    CD&V met Crevits hebben na 4 jaar mobiliteit ook hier weer na 4 jaar een zootje achtergelaten.Wat zal het volgende zijn?

  • peter colson

    CD&V wil rust brengen Wat een grap. Wie was minister Vlaams onderwijs? Hilde Crevits. Van welke partij is ze? CD&V. Het niveau daalt al sinds 2003. Wie waren toen ministers? Vanderpoorten (OVLD), Vandenbroucke (SPa), Pascal Smet (SPa) (of was het de SMET van onderwijs) Deze laatste had het wel zeer bont gemaakt op dat departement. Ik heb leerkrachten nog nooit zo hard horen klagen.

  • patrick morel

    De katholieken hebben de meeste ministers van onderwijs geleverd, als het een janboel is vandaag is het hun schuld, zoals met zoveel dingen die verkeerd lopen in dit landje.

  • Fons Casteels

    Rust brengen in het onderwijs? Goed idee. Draai het experiment "M-decreet" terug. Dat was goed bedoeld, zeker en vast, maar in de praktijk blijkt het onwerkbaar. Voor sommige leerlingen is Buitengewoon Onderwijs de énige oplossing, maar omdat hun ouders door het bejubelen van het M-decreet misleid werden, proberen ze toch ASO. Voor leerlingen met ADHD of licht autisme gaat het nog net, maar leerkrachten zijn... leerkrachten, geen kinderpsychologen.