CD&V wil meer ambitie van Weyts in strijd tegen files: "Veel communicatie op Zondag Bendag, maar weinig resultaten"

CD&V heeft kritiek op het beleid van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Hij toont te weinig ambitie in de strijd tegen files, klinkt het in een kritiek van vier Vlaamse CD&V-parlementsleden.
Sven Ponsaerts CD&V heeft kritiek op het beleid van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Hij toont te weinig ambitie in de strijd tegen files, klinkt het in een kritiek van vier Vlaamse CD&V-parlementsleden.
CD&V heeft kritiek op het beleid van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Hij toont te weinig ambitie in de strijd tegen files, klinkt het in een kritiek van vier Vlaamse CD&V-parlementsleden. "Er is veel communicatie op Zondag Bendag, maar resultaten op het terrein zien we niet", klinkt het.

De CD&V-leden van de commissie Mobiliteit en Openbare werken (Dirk de Kort, Martine Fournier, Karin Brouwers en Lode Ceyssens) hebben kritiek op het "gebrek aan visie en voortgang" in het huidige mobiliteitsbeleid.

Zo is er nog steeds geen mobiliteitsplan, klagen de vier aan. "Zonder plan, zonder visie kan je de mobiliteitsproblemen niet oplossen. Het lijkt wel of het urgentiegevoel ontbreekt. Dit moet ambitieuzer", aldus Vlaams parlementslid Dirk De Kort. 

"Veel communicatie, weinig resultaten"

De CD&V'ers zien veel communicatie, maar geen resultaten op het terrein. Zo is de filezwaarte op twee jaar tijd met twintig procent gestegen. "Minister Ben Weyts communiceert veel op zondag Bendag, maar resultaten op het terrein zien we niet", aldus Karin Brouwers.

De parlementsleden hebben een eigen actieplan neergelegd in het parlement om minder wagens op de weg te krijgen. "Met 10 procent minder auto's verminderen de files met 40 procent, met 25 procent minder zijn ze verdwenen. Zaak is om de alternatieven voor de wagen aantrekkelijker te maken zodat mensen verleid worden om de fiets, het openbaar vervoer of een deelwagen te nemen", zegt De Kort.




176 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • guido vermeyen

    Wat moet veranderen: verkeerslichten synchroniseren, gecreëerde wegversmallingen weg (geen enkele nut)verkeersdrempels(nutteloos-nodeloos lawaai schade auto)van 70 naar 80/uur, echte fietspaden zonder putten , meer rotondes, geen geniepige flitsers, zogenaamde verkeersremmers geen nut..als er geen verkeer is (wie heeft dit ooit bedacht)meer inspraak fietsers bij aanleggen of herleggen fietspaden.enz enz....

  • Piet Vanzonhoven

    Fouten uit het verleden? De NVA zit intussen ook 14 jaar in de vlaamse regering of bedoelen ze met het verleden toen ze nog met paard en kar reden? Op het einde van deze regering is er nog niks veranderd en dan kunnen ze nog eens 4 jaar vertellen dat het fouten uit het verleden zijn 20 jaar geleden dan. Weyts geeft anders elke week geld uit aan onzinnige dingenom in de gazet te komen. Dure reclame....

  • Els Pauwels

    Misschien de verkeerslichten (alle) eens praktisch realistisch instellen, alle wegblokkeringen weghalen en vervangen door traject controle

  • guy raeymakers

    Kom is kijken in geel daar is ook de schepen van verkeer van nva wat voor een knoeiboel hij er vangemaakt heeft pff.

  • Hendrik Patyn

    De groenen gaan het misschien oplossen, die weten nog niet eens hoe en waar ze met hun fiets moeten rijden in het verkeer.